Monday, July 26, 2021

Rimlig aktiekurs för SCA



Själva rapporten från SCA kan ni nog bläddra igenom själva (länk här), det som är mest intressant för mina läsare är om aktiekurs på 159 kr anses som billigt, rimligt eller dyrt. Jag tittar på historiken och den säger att senaste åren har P/E varit runt 22 bortsett från covid kraschen som visade helt fel P/E tal.

Nu när vi har P/E behöver vi vinster för 2021 och 2022. Ingen som vet vad som kommer hända i framtiden så vi behöver uppskatta siffrorna. I år under första 6 månader har SCA gjort en vinst på 3,25 kr per aktie. Vad kan vi förvänta oss framåt? Enligt rapporten så ökar priserna kraftigt fortfarande (speciellt för massivträ och e-handel), produktionen är mer stabil med ökande volymer. Kostnaderna har också minskats.

Jag tycker att 20% ökning under andra kvartalet är inte omöjligt. Nu höjer alla priserna och virke och e-handel har aldrig varit så hett. Många renoverar hemma, inklusive mig själv och handlar på nätet. Bara golvlister har jag betalat 50 kr per meter. Priserna är extrema just nu. 3,9 kr förväntar jag mig andra kvartalet. Totalt i år tror jag på 7,15 kr per aktie under 2021.

P/E 22 gånger 7,15 kr ger en rimlig värdering på 157,3 kr. Idag handlas aktien för 159 kr så värderingen just nu är faktiskt rimlig. Det kan se ut dyrt jämfört med året innan men det är det inte för att bolaget gör högre vinster. Ytterligare 10% lägger jag på för 2022 och 8 kr i vinst borde realiseras. Det skulle ge en aktiekurs nästa år på 176 kr. 

Vissa år värderas SCA högre och vissa år lägre, jag tycker att kurs under 150 kr är intressant och det är nog en bra idé att börja fylla på innehavet. Det kommer nog hända några gånger i år. Aktier stiger inte hela tiden som det gjort senaste månaderna, ibland blir det mindre nedgångar, så det är alltid bra att ha lite pengar ifall kurserna blir billigare än vanligt. Det är bara mina tankar och du ska självklart göra egen analys.

Två Månadslöner

1 comment:


  1. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete