Monday, July 5, 2021

Bästa utdelningsaktie 2021



Juni månadens mest köpta aktie var Volvo enligt Avanza statistiken och på bottenlista fanns Swedbank. Volvo har lockat spararna mest under månaden är just för den extra utdelning från försäljning av UD trucks. Komponentbrist och en mindre produktionsstopp har sänkt kursen lite och spararna passade på att trycka på köpknappen och det är helt rätt beslut, Volvo är ett fantastisk bolag.

Många är glada för utdelningarna som trillar in på kontot och i mitt fall är jag extra glad. Jag köpte mina aktier när kursen låg på mellan 115-135 kr senaste åren och sedan dess har jag inte köpt fler. Snittkursen för mig blev 135,51 kr per aktie och i år fick jag 24,5 kr i utdelning per aktie. Det gav mig en extrem hög direktavkastning på 18,1%! 

Det är extremt ovanligt med så höga utdelningar men min analys var rätt och jag vågade köpa fler aktier när alla sålde i panik. Ju billigare man köper aktier ju mer får man tillbaka via utdelningar i procent räknat. Som det ser ut just nu har jag inga liknande exempel i min portfölj, jag har inte en enda aktie som är jättebillig. Jag sparar på kassan och inväntar bättre köplägen, de kommer alltid.

I år har jag rest en hel del i Sverige och jag älskar att träffa Volvos lastbilar på väggarna. Det känns att de flesta är antingen Volvo, Skania, Mercedes eller Man och såklart de flesta av dom jag ser är just Volvo. 

Volvo kommer med största sannolikhet att bli bästa utdelningsaktie i år. Lägger vi på en 10% i kurstillväxt så har vi kanon resultat för 2021. I år ligger Volvo på +6,6% men det är halvår kvar och enligt mina analyser och vad jag läst på sociala medier kommer det att fortsätta att gå bra även framöver.

Lastbilar säljs på bra, orderingången är stark, bygg har återhämtat sig och fler använder sig av Volvos grävmaskiner och dumpers. Kina har återhämtat sig, covid närmar sig slutet och de flesta av oss återgår till kontor efter semestrar. Kollektivtrafik kommer öka och gissa vad, Volvo har bussar också som de säljer och gör service på. Sen finns det som grädde på moset marina delen som har växt enormt senaste åren och Volvo säljer ju motorer och andra reservdelar. Det är inte många bolag på börsen som jag älskar, men Volvo är bara helt fantastisk. 

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous06 July

    Gillar företaget men det är alldeles för cykliskt för mig. Vid nästa lågkonjunktur är aktien nere på 75 kr igen och noll i utdelning. Inte bra för min köp och behåll strategi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller lite med dig att det är berg och dalbana i cykliska aktier. Jag har inget emot det. Andra kanske tycker att kursen svajer lite för mycket och väljer att avstå aktien helt.

      Tror inte att vi når 75 kr men 100-140 kr är inte omöjligt att hamna på igen efter x antal år. Känns att vi är uppe i högkonjunktur just nu. Brukar vara var 7e år, så om 7 år borde kursen vara mycket lägre än idag men sen upp igen mot nya höjder!

      Delete

  2. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete