Wednesday, July 14, 2021

Idiotiska reaktioner på börsen (Avanza vs CDON)



Det händer ibland att aktiekurs följer inte med bolagets utveckling. Ibland kan en kurs rusa uppåt utan någon anledning och ibland rasa utan någon större anledning. Det är ungefär var vi är med Avanza idag. Aktiekurs föll som mest -11% idag och slutade dagen på -9%. Rapporten som Avanza släppte var faktiskt bra med en vinst på 2,91 kr per aktie mot förra årets 1,83 kr.

Under kvartalet blev det 85 100 nya kunder och totalt har nu Avanza över 1,5 miljoner kunder! Helt otroligt och stort grattis! Rapporten i sig var även i linje med analytikernas prognoser och jag hittar inget negativt om bolaget i rapporten. Siffrorna är fina och växer på bra. 

Jag tycker att marknaden som vanligt överreagerar och kursen har gått ned för mycket. Återhämtningen kommer är jag helt säker på. Jag passade på och köpte några aktier. Det är jättesvårt att veta om kursen faller -10% till eller om den kommer gå bara upp härifrån. Det bästa är nog att köpa lite hela tiden och i längden kommer man tjäna pengar.

Avanzas ordförande passade på och köpte 22 000 aktier i Avanza för ett pris på 257 kr och det kostade honom runt 5,7 miljoner kronor. Om han tycker det är bra pris, så tycker även jag det. 

CDON är lite roligare att äga. Resultatet blev -23,6 miljoner kronor mot förra årets -3,8 miljoner kronor. Med andra ord katastrof i mina ögon. Aktiekurs gick upp +14,54% och är upp +68,56% i år. Helt otroligt. Jag hade inte köpt CDON inte ens om den har gått ned -50% imorgon. Så rolig är börsen ibland, därför är det ett fint läge att passa på och köpa fina bolag när dessa gått ned. 

Längre fram kommer aktiekurs rätta till sig till bolagets utveckling och jag är stensäker på att CDON kommer gå ned i kurs i framtiden och Avanza gå upp. Vad vill du äga, bolag som ökar vinster varje år eller bolag som tappar vinster varje år? Det är väldigt enkel matematik som även en 10 åring kan lösa. Rapportperioden har börjat! :)

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag blev glad när aktien föll, då köpte jag mer aktier i Avanza! Tror definitivt bolaget har bra år framför sig!

    Mvh Louise

    ReplyDelete