Tuesday, October 19, 2021

Avanza och Investor Q3 2021



Avanza kom in med en starkare rapport än både analytiker och jag trott, enda negativa var att det kommer bli högre kostnader framåt på grund av personalrekryteringar. Det är inte lätt att hitta duktiga ingenjörer tycker jag, system ska underhållas och förbättras, appen ska förenklas för kunder, även supporten hade fullt upp och jag hörde att det är väldigt långa väntetider på svar. Jag själv har bytt bolånet från Swedbank till Landshypotek (som har samarbete) med Avanza. Nu kan jag se bolånet inne på Avanza appen vilket är väldigt smidigt. Hela processen tog dock ett par månader att få igenom, så vill ni byta bolån, ansök i god tid!

Banken föreslår en utdelning från 2020 på 2,95 kr per aktie nu under hösten. Avanza har inte hög utdelning i procent räknat så dom pengarna motsvarar knappt 1%. Periodens resultat för tredje kvartalet steg med 45% mot föregående år.

Resultat per aktie blev 3,10 kr (2,15 kr)

Fortsätter banken i samma takt resten av året (vilket är mer än rimligt) så kan vi förvänta oss en vinst på 12,4 kr för i år. Bara ett litet jämförelse: Swedbank tjänar ungefär 16-18 kr per år. Några år till så kan det vara så att Avanza tjänar mer än Swedbank per aktie. Helt sjukt att det går så fort för Avanza. Så länge Avanza går bra, antalet kunder ökar, vinsten ökar, hemsidan är smidigare och lättare att förstå än konkurrenters så behåller jag aktier tillsvidare. Är mer än nöjd med rapporten.

Lite senare kom Investor med sin rapport. Egentligen det enda intressanta för mig är substansvärdet. Kan jag köpa Investor med 18% rabatt eller mer så köper jag direkt. Är rabatten mellan 10-17% så försöker jag att köpa så lite som möjligt eller ingenting alls. Anledningen är att historiskt har Investor handlats till runt 18% rabatt. Hade man köpt då hade man nästan alltid tjänat fina pengar i Investor aktien. Enligt rapporten så visar substansvärdet (per den sista september) 223 kr per aktie.

Tiden går fort och sedan sista september har det gått nästan en månad och substansvärdet i Investor har ändrats till 229 kr. Det ger ungefär 15% rabatt i aktien. Lagom. Det är dock inget jag kan glädjes åt och köpa mer. Jag avvaktar.

Investor har nästan alltid varit bland mina top tre största innehav. Ett bolag som äger många andra bolag. Innan jag köper aktier tittar jag alltid på ibindex.se för att se hur stor rabatt är det i Investor. Bolaget är populärast på Avanza med över 257 000 ägare. Nästan ett måste att ha i portföljen. Passar både proffs och nybörjare. Rapporten för denna kvartal var OK. Båda aktier föll med -1%.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment