Thursday, August 17, 2023

NIBE brinner på börsen - Köpläge



NIBE, en aktie som många älskar och som aldrig går kraftig ned i aktiepris. Äntligen händer det saker även här. Anledningarna är att räntorna förväntas fortsätta att öka, oroligheterna kring kraftiga nedgången i bostadsbyggandet i Europa och även energipriserna kommit ned från mycket höga nivåer ifjol. 

Myntet har två sidor. Räntorna är nära sin topp enligt andra och vi kan förvänta oss en höjning eller två till för att sedan se... minskningen av räntan under 2024. Varför ens höja den nu kan man undra om man planerar sänka den om några månader igen? Jag gillar vad Dave Ramsey sa, att riksbanken borde låta ekonomi vara, det rättar till sig till slut av sig självt. 

Oroligheterna kring inbromsningen av nya bostäder har alltid funnits och vi alla vet att det byggs för få nya bostäder. Det finns enorm brist av bostäder egentligen. För att koppla det till NIBE så är dom stora även i Norden 23% och USA 27%. Europa utgör bara 46% av totala försäljningen i NIBE koncernen enligt senaste kvartal 1 rapporten. 

Angående energipriserna är det tyvärr ingen som vet. Analytiker hade som vanlig extremt fel när dom sa att man ska sätta undan 50 000 kr utöver vanliga energikostnader under vintermånaderna. För mig personligen var det bara någon tusenlapp extra i månaden. Jag är väldigt skeptiskt till allt dom säger nu. Gång på gång har dom fel. Här har du en ny varning för höga elpriser.


Sist jag skrev om NIBE så nämnde jag att jag förväntar mig en vinst på 2,82 kr i år och ungefär 20% mer år 2024. Runt 3,38 kr. Eftersom aktien föll från 114 kr när jag skrev till 85 kr den 16 augusti så ändras även PE talet. Köper man för 85 kr idag och om man tror på 20% ökning av vinst per aktie nästa år jämfört med i år så är förväntad PE tal 25! Ännu lägre om aktiekursen går under 85 kr. Den har inte varit så låg sedan 2017. 

NIBE handlas till ganska låga nivåer just nu på grund av all oro och framtiden, men VD har sagt för 3 månader sedan att det är goda framtidsutsikter många år framöver. All data man kommer åt visar att energimarknaden kommer växa i decennier framöver. NIBE visade sin rapport idag som visade för januari - juni följande siffror:

Försäljning 23,479 mkr (18,405 mkr)
Vinst per aktie 1.28 kr (0.93 kr)

Räntebärande skulden i NIBE har ökat till 13,278 mkr (11,357 mkr per den 1/1 2023). Kassaflöde från verksamheten är 3,081 mkr vilket gör att NIBE kan vara skuldfri på 3 år från sina vinster och kassan. Dock spenderar dom alla pengar just nu på investeringar bland annat för att dubbla kapaciteten i Markaryd. Kassan i NIBE just nu ligger på 4,212 mkr.


Det som står ut i rapporten är att NIBE fortsätter förvärva andra bolag i bl.a. Kanada, Nederländerna, Portugal och Irland. Vinstmarginal har förbättrats rejält till 14.3% från tidigare 13.3%. Jag tycker det ser bra ut och framtidsutsikterna är fortsatt goda. Att aktiekursen föll från all time high på 138 kr till 84 kr är ganska märkligt. Nästan -40%. 

Gerteric Lindquist skriver vidare att tillväxten i en rad länder gått in i betydligt lugnare faser.

Man kan förlora pengar även i fina bolag, så köp varje månad istället och sprid ut dina köp. Mer i dippar när det väl händer oavsett vad tidningarna skriver. Lyssna inte på dom som säger att det bästa är att köpa för hela summan allt på en gång för att enligt statistik och forskning ger det mest pengar för att vara i marknaden med hela summan direkt. Dom måste väl rikta sig till fonder och inte aktier. Men även där, sprid ut dina köp!

I år har fler skaffat sig sina första NIBE aktier och antal som äger aktien på Avanza är nu närmare 94 000 personer. Över 8 200 nya ägare i år. Ni som följer mig på Twitter har säkert sett att jag har köpt fler aktier i NIBE under månaden. Jag tror på min analys och alla ska självklart göra egna, se min blogg som inspiration.

Trots stark rapport så är den under analytikernas förväntningar står det bland nyheter. Nibe bommar förväntningarna är ett annat uttryck. Aktien föll -6% under morgonen när börsen öppnades till under 80 kr per aktie. Jag har under rapportdagen köpt ännu fler aktier i bland dom bästa bolagen på börsen. Fick minska lite i Securitas istället för att få ut lite pengar. Hur gör du med NIBE aktier?

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Anonymous17 August

    Hej
    Blev lite påfyllning här också.
    Är man långsiktig så känns väl detta lite som rea tycker jag.
    Blir kanske sämre kortsiktigt men då får man öka lite till.
    Fortfarande ett litet innehav för mig men jag fyller på hela tiden.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 August

      Det gör du helt rätt i. Jag har handlat nu tillräckligt men faller kursen -20% till t.ex. så köper jag fler och säljer nog hela innehavet i Securitas. Är inte imponerad där av aktiekursen, trots låg värdering... efter 5 år börjar jag ge upp låter det som.

      Delete
  2. Är en av de många som hoppat på Nibe den senaste tiden. Gjorde ett första inköp får någon vecka sedan och lite mer idag och mer kommer det att bli efter tid och möjlighet. Vill aktien falla mer så säger inte jag nej till det, "rabatt" är man alltid ett fan av! Sen med gamla universitets klasskamrater inom företaget så får man verkligen den bästa av känslor när man hör vad de håller på med!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns aktier som man aldrig någonsin ska sälja och jag tror starkt på att bland dom finns NIBE. Såklart om värdering sticker iväg som för Tesla till PE 400 eller mer så kan man minska innehavet, men så länge normal/lite hög värdering, det är värt det.

      Kul att läsa på sociala medier när folk försöker komma på varför Nibe är högt värderad men inget specifikt kommer fram. Det mesta ser bra ut, både idag och imorgon.

      Delete
  3. Anonymous18 August

    Här är en till som hoppat på Nibe tåget. Jag har väntat och väntat men idag blev det ett initialt köp av 300st vid kursen 77,80 kr. Jag fyller ev. på med 200st till om kursen går ned ytterligare. Jag köper för att hålla i +5 år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gör du helt rätt i :) Skönt att ha lite kassa för eventuell påfyllning av sina favoriter.

      Delete
  4. Anonymous20 September

    Har fyllt på i omgångar och har GAV runt 70,94. Planerar att hålla 5 år. Kan bli längre om de fortsätter växa.

    ReplyDelete