Saturday, September 7, 2024

Asien saknas oftast i globala indexfonder



När man köper en global indexfond så behöver man titta utöver avgiften även vad fonden innehåller. Att avgiften ska vara nära 0,2% är vi nog alla överens om, den ska vara så låg som möjligt. Frågan är om global indexfond innehåller alla bolag i alla branscher i alla länder? Svaret är nej. Det gör den inte.

Globala indexfonder ser lite olika ut, oftast har dom exponering mellan 60 - 74% i USA. Resten skiljer sig åt och ibland mycket. Vissa globala indexfonder har asien med, vissa inte. Till exempel Öhman Global A har Sydkorea, Taiwan, Indien och Indonesien. Länsförsäkringar Global Index har inte dessa.

Vad ska man ha i en portfölj om man vill åt allt? Ja, en global indexfond som innehåller även asien såklart. Samtidigt finns det många sämre ekonomier som går trögt och då äger du även dessa. Utvecklingen blir såklart något sämre. Men samtidigt vet man ju inte hur framtiden ser ut, dessa globala indexfonder som innehåller asien kanske överpresterar andra index.

Av det jag ser idag så syns det tydligt att USA går riktigt bra jämfört med andra länder. Jag ser även att Indien går riktigt bra. Det har dom gjort länge och jag tycker att dessa två länder är tillräckligt i min portfölj för att överprestera en global indexfond. 

Tittade på 5 populära globala indexfonder och ser uppgångar på upp till 105% senaste 5 åren. Indien har gått upp lite blandad, men många ligger över 105%. USA ligger över 120%. Därför tycker jag att man inte ska ha en global indexfond om man vill maximera avkastning. Det räcker med bara USA till exempel så kommer du överprestera många andra investerare. 

Därför äger jag själv bara USA fond och Indien fond. Jag tror dessa två kommer prestera riktigt bra kommande 20-40 åren. Jag tror även att dessa två blir största ekonomier i världen. Risken är såklart mindre med global indexfond, men samtidigt även avkastningen. Det du behöver fundera över är om du vill maximera avkastningen från dina fonder eller vill du ha trygg tillväxt som är något lägre? 

Ett bra tips är även att fundera på att lägga till spiltan investmentbolag fond, både Sverige och global är bra fonder med +100 och +120% senaste 5 åren. Likt USA. Småbolag pratar många om men det var en temporär hajp under pandemin, nu är fonderna tillbaka till 80 - 100% senaste 5 åren och det är svagare utveckling jämfört med USA. Jag avstår småbolag eftersom dom flesta innehåller bara stora Large Cap bolag. Småbolag för mig är små, inte som Nordnet, Lifco, AAK, Addtech, Trelleborg och Sagax. 

Sist vill jag nämna energi fonder som var otroligt populära. Temporärt. Senaste 5 åren Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK visar 80%. Svagare än vanlig USA fond. Proethos Fond 34%, dåligt. Minns även Swedbank Robur Ny teknik som var superpoppis i några år. Nu? 43%, dåligt. Tin Ny Teknik? 36%, dåligt. Om du ska köpa väldigt populär fond, sälj den om ett år är mitt tips. Sedan går dom dåligt. Hur har min portfölj gått? +86%. Helt okej med tanke på alla aktier som gått riktigt dåligt som Nibe, Castellum och Embracer. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment