Wednesday, September 25, 2024

Deklaration 2025 - så mycket kommer du att få tillbaka



Bland mina mest lästa inlägg sedan bloggen startades handlade om deklaration. Ja, du läste rätt, deklaration som man gör på skatteverket. Jag vet inte om det var väldigt kul att läsa om det eller om jag fick otroligt mycket spam på inlägget. Jag skriver lite om det igen, så får vi se hur många läsare jag får framöver.

Dom som får tillbaka en klumpsumma vid deklaration hade kunnat istället få mer ut varje månad (det är bara att ansöka om jämkning på Skatteverket om du får mycket tillbaka varje år). För dom pengarna hade man kunnat köpa saker billigare, för att priserna stiger hela tiden. Målet borde vara att inte få något vid deklaration alls men så tänker inte andra.

Många vill få en klumpsumma innan sommaren och sedan spendera allt på semester eller annan dyr pryl. Vissa använder pengarna som kontantinsats till en bostad. Många tänker inte alls på sparandet. Det är lite tråkigt, det kan hända hundra olika saker som kostar pengar som man inte kan styra över. Vad gör man då? Lån? Det blir ännu dyrare. 

En bekant till mig får över en hel månadslön tillbaka varje år! Det är olika för alla helt enkelt och det finns ingen rätt eller fel. Jag gillar dock när jag får det jag ska varje månad och inget tillbaka efter årets slut. Under tiden kan jag investera dom pengarna som stiger förhoppningsvis i värde och ger även lite utdelning. Sparkontot är också ett alternativ så länge man får över 3%.

Glöm inte att man kan lägga till bilresor på deklarationen om du har rätt till det och betala in skatt för sidoinkomster från bland annat blogg eller Youtube kanal. Glöm inte heller att om du har ett sparande så betalar man skatt på sin ISK på 1,086%. Har du 1 miljon i sparandet är det 10 860 kr. Det som är bra just för 2025 är att man kommer få tillbaka 30% på all ränta man betalat in under 2024.

2024 hade rätt så höga räntor på ungefär 5% på bolån och närmare 10% på billån. Har du stora lån så kommer du få tillbaka otroligt mycket pengar vid deklaration 2025. Även om 2024 var ett kasst år med tanke på alla prishöjningar så blir 2025 mycket bättre. I höstbudget föreslog regeringen att skatten på inkomster över 16 000 kronor ska sänkas. Skattesänkningen skulle innebära i genomsnitt 2 600 kronor mer i plånboken per person och år. Lägger man ihop allt så blir 2025 ett bra år med mycket extra pengar!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous25 September

    Jag betalade 1 månadslön i kvarskatt detta år istället. Men de var mitt eget val. Jag tyckte också när jag var yngre och studerade och jobbade extra att de var bättre att betala in lite för mycket och få en klumpsumma. Nu när man har bättre inkomst och kan klara av restskatten rätt galant så tycker jag att man kan dra på sig nån liten del kvarskatt kanske inte en hel månadslön dock.

    ReplyDelete