Friday, September 13, 2024

Arg på min fru för att hon tjänar mer än jag



Kvinnor i Sverige har fortfarande generellt sett lägre inkomst än de män de lever tillsammans med, även då männen har en lägre utbildningsnivå än de själva. Ännu större blir gapet mellan kvinnor och män om familjen har barn. I bara ungefär var fjärde familj som består av en man, en kvinna och barn har kvinnan mer i lön.

Jag hoppas att det går åt rätt håll och att lönerna blir mer jämställda. Det är erfarenhet, lärdomar och personlighet som borde representera lön, inte vilken kön man har eller hur gammal man är. Såg på nätet att en mans fru tjänar mer pengar än han och han blir arg för att det är mannen som ska försörja familjen och inte tvärtom. Hans fru tjänar ca. 45 000 kr brutto och han tjänar ca. 30 000 kr brutto. Är det en normal reaktion undrar han?

Det är en intressant fråga, jag är inte psykolog och jag vet inte detaljer men jag har samma upplägg hemma. Min fru tjänar mer än jag. Är jag arg på henne? Nej! Tvärtom är jag väldigt glad att hon tjänar mer än jag. Det är ingen tävling och hon har pluggat och slitit för att komma dit där hon är. Det beror helt på bransch, företag och karriärsmöjligheter inom företaget. Det spelar ingen roll att man tjänar olika, det gör man väl alltid? 

Warren Buffett sa själv att man ska hitta en partner som tjänar mer än du gör, då lär du dig något nytt, sträver mer för att utvecklas och ta nästa steg. Samma gäller med vänner, du är vem du umgås med. Är alla dina vänner framgångsrika, intressanta och utvecklas varje år så kommer du också göra det. Våra föräldrar har också alltid sagt att man ska inte umgås med vissa personer för att de påverkar oss negativt. Dålig inflytande helt enkelt. Samma gäller åt andra hållet. Positiv inflyttande.

Ingenting är permanent, familjesituation ändras, man får barn, man tar tjänstledigt, blir sjuk, byter jobb eller blir uppsagd. Lönen ändras hela tiden och i en familj borde enligt mig allt vara gemensamt. En familj gör allt tillsammans och har allt tillsammans. Det är bara bra att frun tjänar mer än du gör, hon förtjänar det! Det är inte 1950 längre, det är bara bra att kvinnor tjänar mer och vill utvecklas i karriären. 

Två Månadslöner 

22 comments:

  1. Även om gruppen kvinnor skulle tjäna mer än gruppen män så kommer ändå kvinnor i heterosexuella förhållanden oftast tjäna mindre än sina män, då kvinnor oftast väljer män som är äldre och/eller tjänar mer än dom själva. Många väljer hellre att vara singlar än att vara tillsammans med en man som inte uppfyller de kraven. Så ju bättre kvinnor tjänar desto färre förhållanden blir det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt intressanta tankar!

      Delete
    2. Anonymous13 September

      Detta är inte tankar. Det är statistik och biologi. Hypergamy. Kvinnor dejtar inte ner. De dejtar upp och på samma ekonomiska våglängd. Män bryr sig inte ett dugg om vad kvinnorna tjänar. Det är ingen attraktionstrigger för oss. Därför kommer vi ser mer och mer kvinnliga singlar. En bank har redan förutspått att 60% av kvinnorna i 25-35 år gamla kommer vara singel i framtiden. MVH David

      Delete
    3. Det kanske kan kopplas till varför det födds färre barn också?

      Delete
    4. Anonymous13 September

      Japp. När det sker barnafödande så är även föräldrarna äldre nu. Vilket ökar riskerna med graviditet. Det är en sanning feministerna hatar. För de har fått höra hela sina liv att dom är "queens" oavsett vad de gör och att de är lika värdefull för samhället oavsett ålder. De har en biologisk klocka medan män kan få barn i stort sett hela livet. MVH David

      Delete
  2. Många män vill inte bli tillsammans med en som tjänar mer så vi får ju väldigt lite att välja bland. Sen valde åtminstone jag att slopa män pga jag orkar inte med att sköta hela hemmet själv när 2 skitar ner. Många män älskar bara det kvinnan gör för dom och inte kvinnan själv. Mvh inte alla män och kvinnor kan med...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är trist att män väljer kvinnor som gör saker åt dom. En kvinna är mycket mer än att bara se bra ut och ta hand om hemmet.

      Delete
  3. Anonymous13 September

    Jag har träffat på män som har varit intresserad av mig tills jag säger vad jag jobbar med, då backar de genast ut ur rummet. Oväntat många män som har svårt med en kvinna som har ett mer avancerat/kvalificerat arbete tydligen. Det innebär då också att en man som lever med en kvinna som har högre lön minskar ytterligare.
    Detta resonemang går också att vända på, vilken normalt funtad människa skulle vilja leva med en som har dessa problem, livet borde rimligen bjuda på fler utmaningar än vem som tjänar mest.
    /En annan Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. mhm, vad är det för fel på dom kan man undra. Blir man kär så spelar väl ingen roll vad en annan jobbar med? Tack Lotta för att du delar med dig.

      Delete
  4. Anonymous13 September

    Det var allt ett riktigt PK inlägg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13 September

      Ja och inte nog med det, det är ett felaktigt inlägg. Kvinnor tjänar inte mindre för att de är kvinnor. De tjänar mindre för att de väljer yrken där lönen är lägre. De tjänar även mindre för att de jobbar färre timmar. Detta är debunkat sen länge och riktigt förvånande att bloggaren inte är mer insatt i detta. Pengar är ingen attraktionstrigger för oss män. Medan kvinnor bryr sig om status, inkomst etc. Det har med överlevnad att göra och är biologiskt. Spana in Rollo Tomassis arbete. Män och kvinnor är inte likadana. Vi tänker inte likadant och är inte attraherade av samma saker. MVH David

      Delete
    2. Nja, det kan man diskutera, enligt SCB så tjänar kvinnor mindre än män i samma yrken. I stort sett oavsett vart dom än jobbar.

      Det beror också vilka kvinnor man pratar om, är man i studentålder så är det ingen som jobbar varken män eller kvinnor, kvinnor väljer sina män redan i den åldern och arbete/status har ingenting alls med det att göra.

      Ha en fin helg!

      Delete
    3. Anonymous13 September

      Statistik från USA säger helt annat. Dom sorterade på antal arbetade timmar, anställningstid etc. Då fann dom att män tjänar mer enbart pga fler arbetade timmar och yrken där man tjänar mer. Sen är det dessutom olagligt både här och i USA att ge kvinnan lägre lön för att hon är kvinna. Sen visar även statistik att kvinnor är sämre på att be om löneökning och byta jobb om de tycker lönen är dålig. Så det går inte att köra med "ah patriarken är dum mot oss" // MVH David

      Delete
  5. Anonymous13 September

    Kanske vore läge att införa medborgarlön, samma lön oavsett jobb,kön,ålder och utbildning så ingen blir förfördelad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det borde vara samma lön för samma yrke. Sedan borde man få tillägg för vaje år man jobbat. Nu är det orättvist när man jobbat i 10 år och sedan kommer en nyanställd som får nästan samma lön.

      Delete
  6. Anonymous13 September

    Jag tror att män visst bryr sig om inkomst, status och lön hos kvinnor. De vill helst ha kvinnor med lägre inkomst, status och lön än dem själva. Allt för att känna sig behövda och attraktiva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13 September

      Män dikterar inte vad kvinnor tycker är attraktivt. Sen säger män vad som helst för att få ligga. Bör varenda kvinna veta vid detta lag. Men icke. Är man totallurad av feminism så blir det även svårt att erkänna att man har fel. // David

      Delete
    2. Har aldrig sett en man som vill ha en kvinna som tjänar mindre eller har lägre status. Jag är en man och tycker att dom flesta går efter utseende först och främst. Sedan personlighet och kanske någon efter erfarenhet, men det ligger nog långt ner.

      Delete
  7. Anonymous13 September

    Jag har alltid tjänat mer än kvinnorna som jag har haft förhållanden med och bott ihop.Hade jag fått leva om mitt liv så hade jag valt att enbart ha ett förhållande men kvinnor som tjänar minst lika mycket som mig eller gärna ha mer i inkomst.Tyvärr så tar väldigt många kvinnor för givet att det är männen som skall ha en god ekonomi som de kan leva gott på då de själva har låga inkomster.Nåja, detta med kvinnor och förhållanden det tillhör det förgångna då det är 17 år sedan som jag senast var sambo med en kvinna.Numera har jag valt att leva som singel när jag är ekonomiskt oberoende och jag är en ung och frisk pensionär sedan 2018 då jag var 52 år när jag valde att pensionera mig.Jag har ingen som helst lust att försörja en fattig kvinna med mina surt förvärvade pengar då jag har arbetat väldigt mycket mer än vad de flesta andra gör under ett helt arbetsliv från det att jag slutade 9:an och tills jag fyllde 52 år.Självklart skall kvinnor och män ha lika lön för samma arbete och kvinnodominerade yrkesgrupper behöver få upp sina löner väldigt mycket för att få likvärdiga löner med män i mansdominerade yrken.Mvh Peter Jansson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressanta tankar du har, om du hade fått leva om ditt liv.

      Jag trivs med mitt liv, träffade min fru när jag pluggade och är väldigt nöjd med det. Hade inte velat ha annan eller leva om på ett annat sätt. Ha en fin lördag!

      Delete
  8. Anonymous14 September

    Jag är en kvinna som tjänar mer än min man. Har också betydligt längre utbildning. Ingen av oss ser några problem med det! Vi är två individer som respekterar varandra. Jag är övertygad om att min man hade klarat en längre utbildning och ett jobb med högre lön om han velat, men varför ska han det om han inte vill, och vi klarar oss utmärkt ekonomiskt ändå? Om något är det positivt att han gärna tar vab och lediga dagar när förskola/skola är stängda, jag känner mer ansvar för mitt jobb och det blir svårt för kollegorna om jag är borta oplanerat. Men livet går upp och ned, kanske blir jag arbetslös eller sjukskriven i framtiden och får in mindre än honom.. tror inte det skulle göra honom glad, men tror och hoppas att vi skulle fixa det med. Har träffat kvinnor som gärna berättar om sina mäns fina jobb, men männen verkar då sällan ta 50% (snarare 5%) av "barn-jobbet" med hämtningar, middag, läxor, vabb, köpa, laga och tvätta kläder, föräldraledighet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad glad jag blir att höra det ♥️ fortsätt så!

      Delete