Monday, September 23, 2024

Duktig på att spendera pengar



Jag har berättat för alla nu att jag kommer åka till Tyskland och det som har hänt var väldigt roligt. En person som jag känner som har höga skulder rekommenderade mig att köpa alkohol, det är ju mycket billigare där. För det första så dricker jag inte alls, så även om det säljs till halva priset är det ointressant för mig. Det som fångade mitt intresse var att just den person kunde räkna ut allt.

Om du tar bilen till Trelleborg, tar färjen över till Rostock och kör till den affären, handlar det och det så kan du spara tusenlappar istället för att köpa det i Sverige. Tänk dig vad mycket du kan spara och ha dessa flaskor över. 

tänkte jag, när det gäller alkohol så kan personen räkna ut varendra krona, men när det kommer till privatekonomi, sparande och börs så är det helt ointressant. Hur är det möjligt? Borde man inte vara proffs på ämnet pengar? 

Ju mer jag pratar med andra desto mer inser jag att folk kan om de verkligen vill och försöker. En kollega på jobbet pratar ibland om hur hon sparar pengar på att släcka lampor och liknande hemma. Hur hög är elkostnaden under sommaren? 1 000 kr för en stor villa? Vad kommer släckta lampor spara dig? 10 kr på en månad? Samtidigt har samma person ett lån på över 2 miljoner med 5% ränta. Byt bank istället. Då får du 4% och sparar 20 000 kr på ett år. Hon gjorde det till slut.

En annan bekant till mig köpte Jeep Compass. Visst är den snygg, även jag håller med om det, men bilen är bland dom mest krångliga bilar som ska repareras ofta och har höga reparationskostnader. Här var jag för sen att hjälpa till. Hade rekommenderat en annan bil istället.

Det är lätt att spara pengar, det är enkla vardagliga beslut som man behöver ta och om man inte tänker ordentligt på det så kommer man betala alldeles för mycket för exakt samma sak. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment