Sunday, September 29, 2024

En aktieportfölj som slår index med låg risk



Dags att prata lite om aktier. Alla säger att börsen stiger ungefär 9-11% per år, beroende på vilken index man tittar på. När jag började med aktier tyckte jag att det lät lite för bra för att vara sant, att få sina pengar växa 10% per år är otroligt bra och över tid kan skapa enorma belopp. Jag vågade börja investera på börsen och resultat blev... över förväntan.

Jag tänkte först att jag kan väldigt lite och jag borde räkna med lägre avkastning, 7% ungefär. Det är ju trots allt få som slår index. Det sägs fortfarande att det är svårt. Är det verkligen det? Jag kunde ingenting om börsen och lärde mig själv om det via bland annat Youtube och andra bloggare. Har även följt aktieanalytiker och lärde mig att inte följa deras råd, de brukar ha fel mer ofta än rätt.

Har även läst tiotal böcker om aktier och investeringar och många var, rätt dåliga. Inte alls nybörjarvänliga. Oftast skrivs det samma sak, om och om igen. Investera i globala fonder, aktier som är investmentbolag och sprid dina risker. Egentligen räcker det så, men jag tycker man ska tänka bredare och på andra saker också. Därför skrev jag en egen bok som jag tycker är mycket bättre än dom flesta andra jag läst.

Resultatet efter 7 år blev att jag fick 13,24% CAGR. CAGR representerar den genomsnittliga årliga tillväxttakten för en investering. En sammansatt årlig tillväxttakt på 13,24% innebär att jag varje år tjänade 13,24% avkastning på min initiala investering, som sedan återinvesteras, och jag fick ytterligare 13,24% avkastning på det totala beloppet. Det är nästan dubbelt än vad jag räknade med från början.

Jag får ungefär 13% avkastning per år, vilket är mer än dom flesta index. Genom åren skrev jag även att man dubblar sina pengar efter 7-8 år. Har jag gjort det? Ja. Jag är nästan färdig med 7e året och det visar 129,28% avkastning! Det är till och med bättre än svenska börsen inklusive utdelningar (som kallas för OMXS30GI). Den steg bara 102,55% vilket är också väldigt bra.

I min portfölj (bild ovan) ser du vilka aktier jag har och hälften av dom är fortfarande väldigt billiga i mina ögon. Jag tror det finns väldigt mycket uppsida kvar. Bolag som Castellum, Nordic Paper, Ahold, Volvo, Embracer och Evolution kan lätt växa mellan 10-20% tillsammans kommande året. Det kommer ge rejäl fart på portföljen som är redan på all time high. Hur går det för dig?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment