Saturday, November 7, 2020

Frukost/Lunch för 2 under 15 kr



Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte. Nu när jag är ledig lagar jag oftast mat hemma och jag försöker att variera det så mycket som möjligt. Ibland är det kött, ibland fisk eller soppa och denna gången blev det gamla goda pannkakor. Recept:

3 dl mjöl (2 kr)
3 ägg (6 kr)
5 dl mjölk (4 kr)
0,5 tsk salt
1 tsk socker
1 äpple eller banan (2 kr)
Lite smör till stekpannan

Det är så lite socker och salt att det kostar bara ören, samma gäller smör. Resultat, mycket goda pannkakor. Det blir ungefär 10-12 st och man kan ha olika tillbehör till dem beroende på vad man gillar. Själv varierar jag mellan Nutella, olika sylt med crème fraiche, frukter och ett glass mjölk eller te. 

Gör såhär: Gör en mos av äpple eller banan och sedan blanda allting i en skål. Tar bara 5 min och sedan steker du i stekpanna på medellåg värme. Tar kanske 20 min att steka upp allt. Enkelt, smidigt och mättande. Sådana recept gillar jag. Har du någon mattips som är enkelt att göra och kostar lite? Dela gärna med dig i kommentarerna.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment