Friday, November 20, 2020

Tesla nådde en ny rekordnivå



Har man köpt Tesla aktier i måndags eller innan så har man sett en riktig aktierally i Tesla denna vecka. I tisdags meddelades det att Tesla kommer att ingå i S&P500 indexet. Då är alla fonder världen över som följer USA index tvungna att köpa aktier i Tesla.

Vi vet inte vilket bolag kommer ut från indexet men troligtvis den svagaste eller bolaget på plats nummer 500. Det är inte känt än. Tesla kommer flyttas över till S&P500 den 21:a december.

Aktieägare blev såklart glada över nyheten och många passade på att köpa aktier innan kursen stiger. När stora fonderna köper är det inte miljoner dollar som spenderas, det är miljoner aktier de köper. En Tesla aktie kostar just nu 508 dollar (rekordnivå). Det är mycket pengar och aktiekursen kommer troligtvis skjuta i höjden inom snar framtid.


I tisdags gick kursen upp 10%, i onsdags gick kursen 10% till och i onsdags ungefär 5% till (skrev inlägget igår medan USA börsen var öppen). Det är hela 25% ökning på 3 dagar! Jag köpte mina aktier för några veckor sedan för 400 dollar styck. Som nämnt innan är det över 500 dollar nu och en riktkurs från Morgan Stanley visar 540 dollar styck. Jag är nöjd med investeringen som jag gjort tillsammans med min fru.

Antalet aktieägare har också ökat i Tesla visar Avanza. I början av året hade 7 803 sparare Tesla i portföljen. Denna siffra är idag på 28 878 ägare. Om du inte vill investera i Tesla och sparar istället i fonder är det stor sannolikhet att du kommer äga Tesla ändå.

Har du en global indexfond eller USA indexfond (finns många olika) så blir dom tvungna att köpa aktier i Tesla. Jag tror Tesla kommer att bli mellan 3-5% av indexfondens aktieexponering. Från varje 100 000 kr du har i fonden kommer du äga mellan 3 000 - 5 000 kr i Tesla. Ungefär, då vi inte vet hur stor Tesla kommer att bli i fonden. Tesla blir i alla fall bland top 10 innehav.

Jag tror att det är bra för alla, Tesla, fonderna och alla ägare. Vem vet, kanske bolaget blir lika stor som Apple? Det är inte bara bilar de säljer, det är mycket mer än så.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment