Monday, November 16, 2020

Nordnets börsnotering 2020



I år har det varit många nya börsnoteringar, fler och fler bolag vill vara börsnoterade och det känns bra, då kan man äga fler fina bolag. Tyvärr måste man göra lite analys och tänka till innan man köper nya bolag. Oftast är det svårt att värdera dom och det finns inte mycket historisk data.

Listan på nya börsnoteringar är lång så jag hoppar över det. Idag är det full fokus på Nordnet som vill börsnoteras i år, vilket är inom 6 veckor ungefär. Nordnet är direkt konkurrent till Avanza. Nordnet är en bank och är verksam i norden. Såklart är Nordnet även en nätmäklare där kan du köpa aktier och fonder. Här kan du läsa mer om vad VD har att berätta om introduktionen.

"En del av detta inlägg är annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Vad tycker jag om det? Ungefär som de flesta andra. Avanza är bättre på nästan allt. Bättre marknadsföring, mer användarvänlig, bättre kundservice, bättre app, lättare för nybörjare att komma igång, fler som använder sig av Avanza än Nordnet eller övriga banker. Avanza har även nöjdaste kunder för 10:e året i rad. Nordnet är helt enkelt på plats nummer 2.


Fördelar med Nordnet är att de är verksamma i norden och att man kan skapa ett konto på Shareville. Där kan du se vilka aktier har andra på Nordnet och hur det går för dom. Man kan typ kopiera en annan persons konto om man vill. Vissa personer gillar inte att välja så de har konto på både banker. Det kan man också ha.

Jag personligen hade inte köpt Nordnet aktier även om jag visste att aktier säljs till 20% rabatt från verkliga priset. Det kan jag få oftast i Investor. Avanza värdering har jag inte stenkoll på men misstänker att aktier är lite dyra. Det är dom värda tycker jag. Hade jag inte haft så mycket bank i portföljen hade jag gärna lagt till Avanza i portföljen. 

Har dock valt att ha mycket Swedbank då jag ser att de kan klara en kris utan problem. Den höga utdelningen på 8-10% lockar också. Även om den uteblir i år. När bindningstiden på mitt Swedbank bolån tar slut så kommer jag byta till bolån hos Avanza. Bättre ränta kommer att spara mig ett par tusen om året. För att byta måste jag ha belåning på max 60% av husvärde, vilket jag kommer att ha då. Får se vad jag gör med Swedbanks aktier då.

Ärligt talat så tror jag att det kommer att gå sämre för Nordnet än Avanza, både på nya kunder och på aktiekursen. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror. Har du Avanza eller Nordnet? Skulle du investera i Nordnet?

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Handel väntas bli 25 nov 2020

    https://www.privataaffarer.se/brett-teckningsintervall-nar-nordnet-gor-comeback-pa-borsen/

    ReplyDelete