Friday, November 13, 2020

Uppdatering bergvärme / el



Äntligen blev det ett byte från den tråkiga E.on till Stockholmsel. Det blev billigast så för oss. Har räknat fram och tillbaka antal kWh vi förbrukar, månadsavgift och hur mycket vi kan spara på det.

Det borde vara ungefär 100 kronor billigare för oss per månad. Vi får se helt enkelt, dyrare blir det i alla fall inte då E.on ville höja priset för oss - igen. Tack, men nej tack.

För er som har följt bloggen lite längre period vet ni att vi har bytt från pelletspanna till bergvärme. Såklart från NIBE. Det har hänt i april och hittills är vi väldigt nöjda. Största anledning är att vi behöver inte göra någonting, allt sköts automatiskt.

Månadskostnad för el är samma som vanligt under största delen av året, det är bara nu i oktober framåt som jag börjar se lite högre faktura för el, men det är så lite att det är fortfarande svårt att dra några slutsatser. Vi behöver klara vintern för att veta mer exakt hur mycket den drar i el och hur mycket billigare mot pellets den är.

Hade jag fått välja att investera på börsen eller köpa bergvärme, hade jag valt bergvärme. Livskvalité blir så mycket bättre. Äntligen kan jag släppa allt kring el i ett år för att sedan se över elavtal med Stockholmsel. Vilket elbolag använder du?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Helautomatisk värme utan egen insats är precis vad jag vill ha. Den villa (min fars) jag troligen kommer att flytta till som nybliven ekonomiskt fri har just nu pellets och jag gillar inte alls hanteringen, då främst av säckar.

    Såg att flera av hans grannar har luft/vatten-pump och det är väl enda alternativet. Lite billigare i inköp men dyrare i drift vad jag förstår.

    Ska bli intressant med även ekonomiskt utfall mot pellets framöver!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Det kommer definitivt bli spännande att bo i "nya" huset :) Pellets hade jag i 5 år och tröttnade på krångel. Det är inte bara säckar, pannan ska rengöras från sot minst en gång i mån och ibland stannar den mitt på dagen. Priset på pellets ökade med typ 20% varje år, blev orimligt till slut att ha kvar den.

      Vad jag förstod av luft vatten är att det är nästan samma sak. Fördelar mot bergvärme är inköpspris (kanske 20-30 tkr billigare). Nackdelar är som du säger lite dyrare drift, behöver lite mer underhåll då den står ute, håller kortare än bergvärme, kan låta lite grann, tar plats i trädgården och ser full ut. Kan bildas is och annat skräp på vintern. Behöver leda bort kondens/is på något sätt, ska dräneras väl under.

      Vi tänkte om vi lägger runt 150 tkr är det bättre att ta den bästa. Fanns också billiga bergvärme med konstiga varumärken, men som sagt, varför inte den bästa? Håller längre, håller husvärde lite bättre m.m.

      Lycka till! Hoppas du får den snart!

      Delete