Thursday, November 5, 2020

Skanska Q3 2020



I juli gick jag igenom rapporten och tyckte att aktiekurs borde vara minst 186 kr i år. Vad handlas aktien på idag? 186 kr. Rapporten (länk) för januari - september visar följande:

Nettoomsättning 114 606 Mkr (125 385 Mkr) minskning med -9%
Resultat 4 174 Mkr (4 430 Mkr) minskning med -6%
Resultat per aktie 10,09 kr (10,75 kr)

Det ser faktiskt hyfsad bra ut för Skanska i år. Tredje kvartalets vinst blev dock 2,80 kr per aktie, en tapp på -36% mot förra året. Som helhet i år tycker jag att Skanska har levererat bra. Om Skanska gör liknande resultat sista kvartalet kan vi förvänta oss en vinst på 12,89 kr under 2020. Jag avrundar uppåt till 13 kr. 

Historisk P/E är mellan 12,4 - 14, tar vi det gånger årets förväntad vinst på 13 kr borde aktien kosta i år mellan 161 - 182 kr. Eftersom börsen tittar alltid framåt så kan vi också göra det. Jag tror på en vinst nästa år runt 15 kr. Rimlig kurs för nästa år borde vara mellan 186 - 210 kr. 

Utdelning på 6-7 kr borde inte vara heller någon problem för Skanska. Köper man aktier nu kan man förvänta sig lite över 3% i utdelning och en potentiell uppgång på 10% i aktiekursen nästa år. Mer om covid minskar såklart och tvärtom. 

Det jag tyckte mest om rapporten var att Skanska har en kassa på 16,6 miljarder kr som är tillgängliga inom en vecka. Totala skulder för bolaget ligger på 4,4 miljarder. En mäktig summa helt enkelt.

Aktiekursen kanske hoppar upp och ner under vissa perioder, men ett bra bolag kvarstår. Jag minskade lite i Skanska för ett tag sedan och hade funderingar på att sälja allt, men nu har jag bestämt mig att behålla aktierna. Jag har köpt aktierna billigt strax över 150 kr och tycker att jag fick ett fyndpris. Skanska utgör just nu 3% av totala portföljen. Äger ni Skanska?

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Äger Skanska, och återinvesterar utdelningen i samma bolag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt 😁 har du haft aktier länge?

      Delete
  2. Äger ej skanska men är ett fint bolag.
    Kan mycket väl dyka upp i stora portföljen när börskraschen kommer. Tills dess är det bara småsummor i aktier för att lugna min abstinens ha ha.
    Dessutom har väl skanska tagit på sig en del tokiga projekt som man inte fått någon direkt lönsamhet i ?

    Just nu kortar jag svenska börsen, amerikanska samt en enskild aktie (tesla).

    Titta gärna på min blogg någon dag om du har tid.

    stimulanser.blogspot.com/

    Ha en go kväll!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör det med en gång så jag inte glömmer :)

      Jag har inte köpt något på 1 vecka nu, det är svårt!

      Skanska haft sådana projekt, ja, men nu är det fullt fokus senaste 2-3 kvartalet att inte ta emot såna längre.

      Jaha, jag är fullinvesterad i svenska aktier och har tesla :D Oavsett hur det går kommer det gå bra för nån av oss! :)

      /Ha det gött!

      Delete
  3. Jag äger Skanska och haft dom i många år, och fått fina utdelningar under tiden

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fin utdelningsmaskin är det, men man kan ifrågasätta senaste utdelningar. Blev 2 minskningar senast... många valde att hoppa av tåget.

      Delete