Wednesday, November 11, 2020

Vem är Två Månadslöner?



Några av er känner mig mycket väl, men det finns många nya som läser bloggen och följer mig på Twitter. Jag tycker att det är superkul och därför kommer jag berätta lite om mig själv så ni har ett hum om vem jag är.

Är född på 90 talet i Litauen och när jag fyllde 13 flyttade hela familjen till Sverige. Jag kommer inte ihåg mycket, men det fanns några roliga stunder som jag kommer ihåg mycket väl. Speciellt de som handlar om pengar. Första kontakten jag hade med pengar är när jag var 4 år gammal och hittade 300 kronor liggandes på gatan.

När jag var 6 år gammal gick jag i första klass och samlade för egna fickpengar Burago bilar, simpsons stickers, beyblades och digimon caps. Ni som är i min ålder vet säkert vad det är och hur man spelar med dom. Se bild nedan. Vilka goda minnen, det var himla massa olika leksaker, inga mobiltelefoner då, ingen facebook... man kunde bara springa ut på morgonen och komma hem sent på kvällen. Käka hos kompisar och bara leka under dagarna oavsett väder.


Tror jag gick i 3:an när vi fick vår första färgskrivare hemma. Med hjälp av mina bröder skrev vi ut några bilder på bilar och tjejer... och tjejer bredvid bilar. Dessa tog jag med mig till skolan. En ryggsäck fylld med A4 bilder. Jag lyckades sälja några redan då för 6 kr styck. Det var mycket pengar då, eftersom det var mer än 20 år sedan.

När jag var 13 blev det en flytt till Värmland. Hjälpte min pappa lite här och där efter skolan och på sommarlov och fick av honom 30 kr i timmen. För pengarna köpte jag bland annat biltema cykel och högtalare. Jag har fortfarande kvar dom än idag, fullt fungerande.

När jag pluggade i gymnasiet träffade jag min fru och ett par år senare gifte vi oss. Tillsammans pluggade vi efter gymnasiet på samma skola, fast olika inriktningar. När studier var klara blev det en flytt till södra sverige för att börja jobba. 

Min utbildning inom förpackningsbranschen hade inte många jobb, så jag fick leta länge tills det nappade. Arbetsplatsen låg 75 minuter bort och efter 1 år ville jag inte pendla mer. Det gick inga tåg så jag fick ta bilen. 3 timmar om dagen satt jag i bilen och körde. Bytte kontorsjobb till att jobba på lager. Som var 5 min bort. Det blev bättre lön och närmare hem. Efter en tid blev jag LASad (Lag om anställningsskydd).


Valde sedan att plugga igen till ett annat yrke - lönekonsult. Där träffade jag klasskamrater som förklarade för mig vad börsen är (eftersom alla älskar pengar som pluggar till lönekonsult). Det var december 2017 och jag hade som nyårslöfte att börja och lära mig aktier. I januari började jag handla aktier som jag tror på och som jag förstår. Den första aktie blev Billerudkorsnäs eftersom jag gjort praktik där.

Min mentor blev Youtube. Lyssnade extra mycket på Warren Buffett, Phil Town, Financial Education, Rika Tillsammans och sparekonomen Alexander från Nordnet.

Efter 1,5 års pluggande fick jag ett jobb inom lön. Ett par år senare fick jag inte förlängning och nu är jag där jag är - hundledig. Söker nytt och tar hand om en ny familjemedlem och hon är superduktig och snäll (storpudel).

Har samlat på mig massa erfarenheter genom åren, massa kunskap, träffat väldigt fina människor, lärt mig enormt mycket och ju mer man vet, då inser man hur mycket mer man kan lära sig.


Hoppas att ni har förståelse för mina stavfel, ibland är det jag, ibland är det för att jag skriver för fort. Det viktigaste är att ni förstår vad jag menar. För ett år sedan skrev jag ett liknande inlägg där jag berättade lite om mig, kanske ni finner den lika intressant. En länk här

När året är slut kommer jag skriva ett inlägg hur mina år har gått på börsen. Om jag minns rätt var 2018 på -4%, 2019 på +34% och om det håller still nu tills nyår så borde det sluta på +20% trots covid. Om det fortsätter i den takten är jag uppe i 1 miljon mycket fortare än jag trodde. Men andra ord går mina aktier bättre än indexfonder.

Tanken bakom har alltid varit att få två månadslöner per år i passiva inkomster. Från 1 miljon kan man få ungefär 4% eller 40 000 kronor i utdelningar. Det är ungefär två månadslöner så det duger som mål för mig. Sedan är vi två i familjen så namnet två månadslöner passade perfekt.

Glöm inte att titta långsiktigt i de bolag du äger, det som händer på börsen denna vecka eller månad spelar ingen som helst roll. Det är bara lite flytt av pengar fram och tillbaka, det händer hela tiden.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Busiga pojkar som säljar tjej bilder på skolan :P

    ReplyDelete
  2. Anonymous11 November

    Hej två månadslöner! Kul att följa en blogg som är skriven av en 90-talist! Har själv två söner som är födda på 90-talet, så jag kommer ihåg beyblades och digimon caps..samt att ena sonen importerade skor ifrån China till Sverige.. Du verkar redan i unga år har varit ganska så företagsam.. Är verkligen imponerad av att du har hunnit med så många utbildningar. Jobbar själv inom ekonomi/logistikområde. Har du någonsin funderat att utbilda dig inom logistiksektorn? Du har ju redan fina meriter från lagret och "lönekontoret".. (språkkunskaper?). Hälsningar, Andrea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Andrea! Vad roligt att du gillar bloggen!

      Utbildning måste man ha i dagens samhälle. Tror att i framtiden krävs det till och med minst två inom vissa yrken.

      Kan inte säga att jag har tänkt på det, vad finns det för utbildningar? Är det ett krav att ha det när man söker jobb?

      Svenska, engelska, litauiska kan jag såklart. Nu när jag har tråkigt så började jag lära mig lite japanska, tycker det är kul med något helt nytt.

      Delete
  3. Anonymous12 November

    Hej igen!
    Flera utbildningar ökar chansen att få ett jobb, självklart! Nämnde logistikyrken för att de är lite dolda. Det är ingen direkt rusning till dessa utbildningar/jobb när man befinner sig i din ålder.. Så upplever jag det i alla fall. Du får googla lite på logisitkutbildningar, det finns flera inriktningar. Vill du veta mer så kan du kolla på ett företag som heter Green Cargo, gå under "våra medarbetare", där får du info om vilka arbetsuppgifter det finns.. Som sagt, bara ett tipps.. Lycka till med bloggen och sparandet!!/Andrea

    ReplyDelete