Tuesday, November 3, 2020

Securitas Q3 2020



Securitas delårsrapport för tredje kvartalet blev lite sämre än förra året, men det var ju väntat på grund av det som händer i världen just nu. Jag gillar dock att titta på hela året så här kommer siffror för januari - september 2020:

Nettoomsättning 81 477 Mkr (82 642 Mkr) 
Resultat 1 892  Mkr (2 490 Mkr) 
Resultat per aktie före jämförelsestörande poster 5,63 kr (7,07 kr)

Bolaget har tjänat lite över 2 kr per aktie under tredje kvartalet vilket är rätt bra under rådande situation. Efterfråga har minskat rejält för flygplatssäkerhet och även installationsverksamhet. Gick lite bättre för covid relaterade säkerhetstjänster. 

Vinsten per aktie föll ner med -20% och med -24% om man räknar in engångskostnader. Hur ska man värdera Securitas aktien då? En rimlig kurs innan covid har varit 150 kr +/- 10 kr. Tar vi bort 20% från det så borde aktien värderas nu till 120 kr +/- 10 kr. Om covid fortsätter några kvartal till så tycker jag att rimlig aktiekurs är mellan 110-130 kr. Såklart mer om vi ser förbättringar i världen. Aktien handlas just nu till 130 kr. 

Genomsnittlig P/E 17 visar samma sak. Tar vi den gånger 7,7 kr (förväntad vinst i år) får vi 130,9 kr i rimlig kurs. Enkel uträkning som återspeglar aktiekursen väldigt väl. 

Själv valde jag att sälja av lite aktier på 140 kr den 18 september då jag är lite orolig att covid kommer fortsätta ett bra tag till. Istället ökade jag i tryggare aktier.

Utdelningen kommer att tas upp igen i början på december och om styrelsen godkänner det så kommer det betalas ut 4,80 kr per aktie i mitten på december. Som jag ser det kommer Securitas tjäna ungefär 7,70 kr i år och kan betala ut udelning även nästa år på samma eller lite lägre summa.

Trodde verkligen att det kommer gå ännu sämre för Securitas men det ser ut som att det har planat ut. Sjunker kursen mot 100 kr så köper jag gärna mer, men nu avvaktar jag, bolaget är rätt värderad. Har just nu 6% av hela portföljen.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete