Sunday, February 7, 2021

Börs eller ingen börs?



Är du rädd för att förlora pengar på börsen? Är det därför du har pengarna på kontot istället? Har du större summa på kontot så förlorar du garanterat pengar varje år. Har du hört om en sak som kallas inflation? Priserna stiger på allt varje år, mat, bensin, el, försäkring och så vidare.

Dina pengar blir mindre värda varje år. Jag förstår att man behöver en buffert ifall något skulle inträffa. Det har även jag, men pengarna utöver buffert som du inte behöver just nu ska inte ligga på kontot. Antingen ska dom säkras mot inflation på ett sparkonto där du får någon ränta på dom eller investeras.

Du kan investera pengar i dig själv som böcker, utbildning och liknande. Du kan investera i ditt lägenhet/hus, till exempel amortera extra på dina lån. Betala av skulder. Starta företag. Du kan investera i fonder som är ganska trygg och långsiktig sparande. Det finns många sätt att investera pengar, då sätter du dom i arbete. Annars dom bara ligger, dammar och förlorar sin köpkraft.

Sammanfattningsvis så förlorar du pengar om de inte sätts i arbete. Enligt mig är det tryggare att köpa en aktiefond och se pengar gå upp och ner i värde, men garanterat på längre sikt stiger. Jag har försökt att rita hur pengarna förlorar köpkraft och hur fonderna kan hoppa upp och ner i värde. Vilket vill du välja?


Tycker att bilden säger mer än 1 000 ord. Om i värsta fall något skulle inträffa, så kan man sälja av en del av fonden och använda pengarna. Sannolikheten att något inträffar är ganska liten och det värsta som kan hända är att du behöver pengarna när fonden har gått ner lite i värde. Men det är en risk man kan väl ta, eller?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hej,
    För inte så länge sedan hade jag just denna konversation med en äldre man på orten, en bekant med en massa kontanter på kontot och som aldrig i hela sitt liv vågat investera just för att han alltid varit rädd att förlora pengar. Han har en massa hundra tusen och jag tänkte direkt att om han hade investerat hade han haft en massa miljoner istället eftersom han alltid sparat. Men det är svårt att övertyga rädda människor som även tror att man måste vara typ civilekonom för att förstå sig på pengar. Jag tycker att den vanligaste orsaken till varför folk inte investerar som man stöter på är att de tror att de inte kan eller vet hur man gör. Så synd!

    Ha en riktigt fin söndag!

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen! Riktigt bra exempel! Jag märker också att vissa personer vill inte investera, oavsett hur mycket man än vill att hjälpa dom komma igång. Jag iaf får svar som det är svårt att veta vad man ska välja, har inte tid, tänk om jag förlorar pengar och liknande. Så synd!

      Det är bara att lära sig vad en fond är, prata med någon som har mer kött på benen och sen klart. Månadsspara i samma fond i många år. Det tar max 30 min att gå igenom grunderna, mer än så behöver man inte. Inga examen, inga svåra ord att lära sig...

      Jag vill bara skaka dom rejält och lära dom det. Det är tyvärr som det är.... :( och sen klagar samma personer på att dom har inte tillräckligt med pengar.

      Delete