Wednesday, February 3, 2021

Volvo årsrapport 2020



Många småsparare drömde om hög utdelning från Volvo, speciellt i år eftersom vi inte fått någon under 2020. Volvo har en stark kassa och på forumet blev det diskussioner dagen innan rapport att vi kan få utdelning mellan 15 - 35 kr per aktie! De som jobbar på Volvo har skrivit att det går bra, mycket övertid och liknande kommentarer. Jag har skrivit upp i mina anteckningar att jag förväntar mig 7,5 kr per aktie.

Volvo har släppt sin rapport idag klockan 7:20 och efter att ha läst det viktigaste såg jag en utdelning på 6+9 kr. Rapporten visar följande resultat på helåret 2020:

Nettoomsättning 338 400 Mkr (432 000 Mkr)
Resultat per aktie 9,50 kr (17,64 kr)

15 kr i utdelning är lite mer än 50% av vinsterna för 2019 och 2020. Det finns enorm kassa kvar i bolaget. Lyssnade nyss på rapport presentation där VD berättade att året blev bra även genom nedstängning under sommaren. Framåt ser det mycket bra ut, stabilt ökande ordrar, speciellt i Kina och Brazilien, andra kontinenter ser också ut i stigande trend. Försäljning av bussar var mindre bra men på stabil nivå.


Volvo är bland största innehav i portföljen just nu på strax över 11%. Under senaste 3 åren har jag bara köpt aktier som ni ser i bilden. Innan covid och efter covid krascher tycker jag fortfarande samma: e-handel ökar, transporter behövs alltid och Volvo är rätt positionerade i branschen. Volvo har en bra riskspridning i bolaget som innehåller bussar, lastbilar, anläggningsmaskiner, marina och service delen - världen över. Så man kan få bra riskspridning världen över med svenska aktier.

Nu håller de på med elektrifiering och snart är det igång med full produktion, tester har blivit gjorda och kunderna som köpt elektriska bilar och bussar är väldigt nöjda. Självkörande anläggningsmaskiner fortfarande testas och som det ser ut nu ser det bra ut.

Försäljningen för 2020 vs 2019 föll med -22% men aktiekurs steg senaste året med 30%, varför? Börsen är framåt blickande och älskar utdelningar. Volvo delar ut 7% i utdelning från dagens kurs på 215 kr och det ser ut som att det kommer gå riktigt bra för Volvo under 2021-2022.

Senaste året blev många nya investerare i Volvo aktien. Från 50 000 aktieägare på Avanza för ett år sedan till över 80 000 aktieägare just nu. Det finns 18 köprekommendationer från analytiker och ingen rekommenderar att sälja aktier. Har du också lagt till Volvo i din portfölj?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag är nybörjare, fått pengar över från en husförsäljning så tänker spara till barnen och mig. Till barnen tänker jag fonder så att exet inte blir sur, han tycker bankkonto är säkrast. Till mig tänker jag fonder och utdelningsaktier. Jag har 100 000 till mig och 2x20 000 till barnen. Spartid är 10-15 år iallafall. Jag har läst runt, läst på och beställt böcker på bibban. Jag tänker spendera pengarna under en period och samtidigt fylla på med pengar från lönen till pengahögen. Jag tänker aktier i 10 företag/ månad a 500 kr samt 2000 på fonder för mig och 2x2000 på fonder i månaden åt barnen. Hur låter det tycker du? Volvo tänker jag lägga i min folder samt dina andra utdelningsfonder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Eva! Kul att du hittade hit! Även nybörjare kan bygga en rejäl summa på börsen. Välkommen!

      Bankkonto ger ingenting, där ska man ha pengar som är tänkta att användas inom kort (räkningar, renovering, pengar till resa osv).

      Fonder och utdelningsaktier är mycket roligare och man får en rejäl värdeökning, speciellt på 10+ år.

      Mycket bra att du läst på och hittade gratis böcker! Så har jag också börjat! Finns även mycket på youtube på både svenska och engelska.

      Låter som en klok val att sprida sina köp på flera månader. Speciellt nu när en liten nedgång kan komma. Det gör det ganska ofta, men jag tror på att börsen slutar på plus i år ändå.

      Det låter mycket bra att göra så, då är risken mindre. Hade varit intressant att se vilka bolag du tänker på så att du inte köper 10 aktier i samma bransch, men enligt frågan låter det som att du har lite kött på benen.

      En av dom bästa utdelningsaktier som nästan alla utdelningsinvesterare har är bland annat Axfood, Castellum och Investor.

      Volvo är jättefin bolag och alltid varit sådan, glöm inte att bolaget är cyklisk, vilket innebär att när det går bra, går det riktigt bra för dom och när det är sämre tider i världen går det ganska trögt. Oavsett klarar dom sig alltid och är ett fint bolag. Transporter, byggmaskiner, bussar osv kommer alltid behöver och volvo är en av dom bästa om inte bäst i området.

      Det finns inget som heter utdelningsfonder. Mina fonder äger 50+ aktier var och en och är extra fokuserade på tillväxt inom teknik och grön energi. Lite högre risk än indexfond, men avkastning är också många gånger bättre än indexfonder. Även om teknik växer 20% per år är det fortfarande riktigt bra fonder.

      Lycka till och tack för din fråga!

      Delete
  2. Tack för snabbt svar!
    Jag menade utdelningsaktier! *rodnar*

    (Vill bara säga att gud vad hysteriska aktiemänniskor är på instagram. Har läste några där och börjat följa några och plötsligt kommer andra aktiekonton och likear mina bilder och följer mig. Känns uppskruvat och jag har inte varit med om något sådant innan. Är det för att aktiemänniskor är tävlingsinriktade?)
    Jag gillar dina sansade inlägg så jag har tänkt hoppa på dina rekommendationer av aktier. Då ser jag också att det är bra att portionera ut pengarna eftersom det kliar i fingrarna att "bli av med pengarna" men jag också lär mig hela tiden och kan lättare ändra mig och rätta upp min kurs om jag inte bränt allt på något galet.
    Jag har lärt mig att här i Finland heter ISK aktiesparkonto, där får man placera högst 50 000 euro och inga fonder får man ha där. Så lite annorlunda än Sverige. Jag skall köpa några finska fonder och aktier med men annars blir det svenskt.
    Tack och jag kanske hör av mig i framtiden!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, många är tävlingsinriktade. Tyvärr många som spekulerar också (köper och säljer hela tiden). Nästan varje ny IPO folk köper och hoppas på vinst direkt, samma dag. De som är långsiktiga sitter tyst medans andra skriker vilket bolag är nästa raket...

      Du tänker helt rätt och jag förstår, det är lätt att investera allt på en gång, men det värsta är när börsen går ner -10% och du har inga pengar då. Det är jättetråkigt.

      Glöm inte att vilken aktie som helst kan gå ner. Swedbank är bra exempel så trygg och stabil kassako som många pratat om. Nu, ett par år senare -25%. Ingen bolag är superstabil, så att sprida mellan 10 bolag är bra + fonder.

      Finns några bra bolag jag hört om i finland, som kesko, huhmantaki, fiskars, finns säkert många fler.

      Lycka till och gör det! Uppdatera gärna hur det gått efter en tid.

      Delete