Saturday, February 27, 2021

Offentlig eller privat sektor?



Det blev en lite längre paus mellan inläggen denna vecka och det är för att jag var upptagen med flera intervjuer. Ett par stycken var inom offentlig sektor och en inom privat sektor.

Alla tre tjänster var inom min utbildning, som är lönekonsults tjänster. Jag har pratat med alla tre och redan efter första intervju kunde jag jämföra alla. Det var väldigt intressant då alla jobbade hemifrån nu, men hade lite olika syn på hur det blir efter pandemin.

Alla tjänster är ganska lika, det som skiljer dom mest är nog kollektivavtal de jobbar med och storleken på bolaget. I offentlig sektor är dom få som jobbar med lön och i den privata sektor är dom fler.

Efter den andra intervjun pratade jag även med mina tidigare klasskamrater och efter all information jag fick visste jag direkt att jag lutar mer åt privata sektor. Lön är lite högre än i offentlig sektor, just i detta fallet var det närmare mitt hem, system de använder har jag bättre koll på, lokaler var lite finare och chefen verkade trevligast (vi hade mycket gemensamt).

Efter den andra intervjun i den privata sektor fick jag reda på att... jag fick jobbet! Äntligen! Det tog mig 8 månader, men jag tycker att var värt att vänta. Nu kommer jag ha ett jobb som jag vill ha och som jag är stolt över. Eget kontor, egna kunder, teamaktiviteter och mycket  annat som väntar på mig. Jag börjar om en vecka!

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Åh! Vad roligt!! Stort grattis och bra jobbat! Hoppas det blir toppen för dig, det är du värd :-).

    Allt har ett slut, även arbetslösheten!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
  2. Anonymous27 February

    Fantastiskt =D, stort grattis och lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa! Äntligen! Väldigt spännande och blir roligt att träffa alla, tack!

      Delete
  3. Bra jobbat och stort grattis! :-)
    Det kommer att bli kanon, det är jag säker på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man får vad man letar efter :) Tack! Ser fram emot att börja jobba.

      Delete