Wednesday, February 10, 2021

FI vill förbjuda fondprovisioner



När jag gick in på google och sökte Avanza bland bilderna, fick jag upp en massa Toyota Avanza bilder. Tydligen är det en malaysisk bil från Toyota som också heter Avanza. Nu vet ni det.

Efter 200% uppgång senaste året har Avanza aktien fallit lite idag med -4,5%. Detta på grund av att Finansinspektionen vill förbjuda fondprovisioner. Ni kan läsa mer om det här

Om jag förstår det hela rätt så är det faktiskt en big deal. Många har flyttat sina fonder från Avanza till SAVR till exempel för att det är billigare. Man betalar en avgift för en fond och om jag minns rätt +0,09% till SAVR. 

Avanza är det såklart en massa fonder med lite olika marginaler i varje fond. En fond som jag har till exempel MS INVF US Growth har en förvaltningsavgift på 1,40% men jag betalar 1,75%. Det är 0,35% mer än det faktiskt kostar. Avanza tjänar extremt mycket på såna fonder.

Och när man tjänar för mycket pengar så kommer såklart staten/olika myndigheter fram. Nu planerar FI att ta upp frågan och kanske införa förbud i framtiden så att fonderna ska kosta vad det faktiskt kostar. Bra för oss kunder, mindre bra vinster för Avanza. Vi får se hur det hela slutar, men efter detta oro kring banker kommer snart ingen vilja äga bank längre. En konstig bransch att vara ägare i.

Jag har funderat att köpa Avanzas aktier, men väntar lite med det tills kursen rasar mer. Och det blir spännande att se vad som händer framöver... äger du aktier i Avanza? Vad tänker du kring det?

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous10 February

    japp, 10 ggr pengarna hittills. Redan nu är ju många av konkurrenterna billigare men kunderna strömmar till iallafall. Kanske lite som apple, upplevs som lite bättre och tar mer betalt än övriga. Det vill till att lägga pengar på r&d så att kunderna fortsatt upplever att produkten är bättre.
    ica är inte billigast men är ändå absolut störst bland matvarubutikerna, klart mer än 50% marknadsandel. Att vara störst och/eller mest lönsam finns fortsatt möjlighet för avanza att bli, inom sin nisch.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är möjligt att Avanza blir störst inom sin nisch, få verkar gilla konkurrenter. Men som du vet, så fort det går bra vill andra aktörer in och dela på kakan.

      Delete
  2. Jag äger inte Avanza, något i magen talar emot det (kan såklart vara helt tokigt!)

    Det ska bli spännande att se vad som händer på detta tema framöver!

    Mvh Louise

    ReplyDelete