Tuesday, February 2, 2021

Fondportfölj 2021



Jag har lovat er och haft som en plan att investera i fonder under 2021 och framåt. Eftersom jag har börjat från scratch så kan jag berätta för er att jag valde 3 fonder där jag investerar samma summa på 1 000 kr i varje fond varje månad. 3 000 kr per månad skulle innebära 36 000 kr under 2021. Totalsumma i fonden just nu är 6 000 kr.

Fonderna jag valde är inom teknik, hållbarhet och snabbväxande bolag i USA. Tillsammans utgör dom en bra riskspridning världen över och historisk har dessa haft en fantastisk utveckling. Det finns ingen garanti för samma resa framåt men att dessa ska prestera dåligt tror nog ingen på.

Om någon fond presterar långt mycket bättre än dessa kommer jag sälja och byta fonder. Jag gifter mig inte med fonder och kommer försöka att följa trender och vad som blir hett i framtiden. När totalsumma i fonderna blir större kommer jag växla om till tryggare fonder, som indexfonder till exempel. Men det är inget jag tänker på just nu. Risk on just nu. 

Längre fram kommer även fondportföljen vara hemlig och inga summor kommer att visas. Nu vill jag bara visa att vem som helst kan börja spara och spara ihop stora summor på börsen utan att lägga allt för mycket tid. Dessa fonder är bland de populäraste just nu med lite högre risk än till exempel spiltan aktiefond investmentbolag eller avanza zero.

Efter 2-3 månader kommer jag bli nöjd med min aktieportfölj och sluta investera där helt. Den kommer finns där och mögla fram tills jag går i tidig pension, ungefär om 30 år. Aktier kommer jag fortsätta se över ifall något stort och negativt händer i bolagen, då kommer jag utvärdera om det ska köpas mer eller säljas med vinst. Vem vet, kanske nya företag kommer in på börsen där jag vill vara delägare i?

Är det något ni undrar eller vill veta mer om, lämna gärna en kommentar nedan så svarar jag direkt. Fondportföljen avslutade januari med +44 kr och är nu värd 6 044 kr.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous02 February

    Hej!
    Fin fondportfölj det där, jag har funderat på att ta in M/S Inv. growth också, men är lite grön på de hela, har en fråga till dig Är det någon källskat på den eftersom den har säte i Irland? eller hur fungerar det där? behöver man inte oroa sig över det eller är det bara att köra på med den i isk:n iallafall?

    Tacksam för svar :)

    ReplyDelete
  2. Hej,
    När utländska fondägda aktier ger utdelning, dras utländsk källskatt direkt vid utdelningstillfället. Kvarstående belopp läggs därefter till fondens värde och schablonbeskattas. Det exakta värdet på källskatten bestäms i avtal mellan länderna, men ligger vanligen på 15 procent.

    Fonden gör allt och vi får ingen utdelning, fonden återinvesterar den själv. Inget att oroa sig för. Bara köpa.

    Det du ska veta är att det dras 2 kr från varje 1000 lapp i avgift, så värdet är 998 kr efter fondköpet. Eftersom den presterar bra så tänker jag inte på det.

    ReplyDelete
  3. Hej
    Tack för allt du skriver i bloggen.
    För nybörjare skulle du rekommendera att fokusera på aktieportfölj eller fondportfölj?
    Jag började köpa aktier i investmentbolag, indexfonder och teknik/hålbarhetfonder. Men jag är osäkert vilken strategi passar bäst för bättre avkastning långsiktigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Roligt att höra och välkommen till börsvärlden :)

      Det enkla svaret är fondportfölj passar bättre för nybörjare. Anledningen är att dom populäraste fonderna innehåller runt 100-500 aktier i varje fond. Du kan hitta vad som ingår i fonden på deras hemsidor och hur många % i varje aktie. Bra spridning och risken är låg/lägre än enskilda aktier.

      Glöm inte heller att det varierar hela tiden vad som är populärt, typ varje halvår/år. När jag började var banker med höga utdelningar bäst att äga, året efter skog, förra året teknik och nu 2021 är hållbarhet/sol, vind och vatten. Nästa år kanske blir det cybersecurity?

      Det finns ingen rätt svar på vad som är bäst att äga på längre sikt, det varierar. Därför har jag ungefär 13% i 7 olika brancher och det syns tydligt vad är hett och inte att äga.

      Axfood till exempel (willys bl.a) har 0% i utveckling senaste året men ett fantastisk bolag som höjer vinst varje år och utdelning. När börsen föll -30% föll axfood -15%. Trygg bolag på långsikt som inte är poppis just nu.

      Hoppas du fick tankarna att snurra lite. Du kan även ha 50-50% i aktier fonder och se hur det går. Det är vad jag ska göra, bara köpa fonder och vill ha 50-50% aktier fonder för att minska risken.

      Köp lite varje månad och ha en kassa på 5-10% av värdet. Börsen faller -10% varje år och då vill man köpa mer.

      Delete
    2. tack för utförligt svar

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete