Wednesday, February 17, 2021

Nibe årsrapport 2020



En kort sammanfattning av NIBE rapport, då jag inte har mycket tid över idag. Har fått 16 cm snö hemma och samtidigt är köksrenoveringen igång. Januari - december visar följande:

Nettoomsättning 27,146 Mkr (25,342 Mkr)
Resultat per aktie 5,69 kr (4,31 kr)

En kanon rapport helt enkelt (som vanligt). Styrelsen föreslår en utdelning på 1,55 kr per aktie och snart även en aktiesplit likt Investor. Det skulle innebära 4:1 vilket betyder att du får 4 gånger fler aktier än du har nu men aktiekursen faller med -75%. Så din vinst eller förlust i bolaget förändras inte.

Framåt vill NIBE fortsätta förvärva andra bolag. Antalet medarbetare växt fram till 18 700 världen över. Antalet aktieägare hos Avanza har också ökat med 7 000 stycken senaste året. Det betyder att fler än jag ser kvalité i detta bolag. 

NIBE är en aktie att bara köpa fram till pension och fylla på vid dippar, ett bra bolag, bra ledning, bra produkter, miljövänliga produkter, konkurrenskraftiga priser, få konkurrenter, bra riskspridning världen över och mycket annat. Gillar bolaget mer och mer för varje rapport och snart blir det dags att fylla på innehavet. Tyvärr är värderingen lite hög, så jag väntar på en nedgång... 

Imorgon rapporterar min största innehav Embracer.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Energi är en evig bransch. Är också nöjd aktieägare i NIBE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att höra, har du andra bolag med lika stor potential/avkastning?

      Delete
  2. Så sugen att äga NIBE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag funderar på att fylla på innehavet lite nästa vecka från Swedbanks utdelning. Även om man köper för dyrt just nu spelar det nog mindre roll om 5-10 år. Jag tror många kommer köpa aktier speciellt om det kommer kosta 75 kr efter split... de som inte köpt aktien har nog förlorat mer än att köpa dyrt. Det har alltid varit dyrt att köpa in sig i nibe.

      Delete