Saturday, February 6, 2021

Skanska årsrapport 2020



Rapporten från Skanska var stabil med tanken på förra årets oroligheter. Omsättning sjönk med -10% men vinsten blev mycket starkare på grund av några större lyckosamma försäljningar. Skanska skrev själva att det var rekord år vinstmässigt.

Nettoomsättning 158 606 Mkr (176 782 Mkr)
Resultat per aktie 22,46 kr (15,46 kr) +45% 

Utdelning föreslås till 9,5 kr per aktie vilket är långt över vad jag förväntade mig. Stark kassa, stark varumärke, stabila order 16 månader framåt, satsar hårt på vinstförbättringar i sina nya projekt och framtidsutsikterna 12 månader framåt är antingen stabila eller svagt sjunkande.

Aktiekursen föll kraftigt efter rapport med -4,9% till 215 kr. Jag tror det är på grund av vissa investerare gav upp och vill köpa annat som växer lite snabbare. Utsikterna framåt är inte heller som man hoppades på, det verkar som 2021 blir likt 2020. 

Tycker att rapporten var helt ok och bättre än jag hade hoppats på. Byggandet kommer snart igång igen, vi har ju bostadsbrist, hus och byggnader ska göras om till mer effektiva och miljövänliga, gator, motorvägar, vattenverk, elverk, lager och liknande ska fortfarande byggas i framtiden och jag är inte ett dugg orolig. Skanska kan bygga allt och därför valde jag köpa aktier här och inte JM/Peab eller liknande.

Spekulanter får gärna sälja sina aktier, jag som investerar 20 år framåt sitter kvar i båten. Skulle inte förvåna mig om vi faller ner till 200 kr nivå, men det är helt ok, så är det ibland. Jag köpte för 152 kr så ingen direkt fara här. Därför ska man köpa aktier billigt, då har man lite marginaler ifall kursen dippar lite.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Har ju varit en tragglande kurs och låg ett tag på -40% så var ju en tråkig historia. Är inte det sexigaste innehavet men långsiktigt så är det ju lite som en trygg farfar som bara finns där. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha det var en bra exempel :D

      Det finns enorma tillgångar i bolaget, de kan sälja av byggnad för byggnad om pengarna inte skulle räcka till.

      Känns som mycket är osexigt just nu, bara tech och hållbarhet som går bra. Undrar hur länge det varar.

      Delete