Wednesday, February 24, 2021

Börskrasch är bra



Är du orolig över dina hårt sparade pengar? Tror du att kraschen närmar sig och alla dina vinster försvinner? Vill du sälja av en stor del av dina innehav för att "säkra" hem vinsten? Tänker du köpa tillbaks när det är billigt istället?

Ingen har lyckats med att förutspå framtiden, det är extremt svårt att sälja på toppen och köpa på botten. Ingen vet hur långt ner vi ska och inget vet hur det ser ut om ett år. 

Det är bättre att fokusera på det vi vet. Börsen stiger i det långa loppet. Om 5 år är det nästan 100% säkert att börsen kommer upp till all time high igen. Vad ska man göra då? Fortsätta spara som vanligt. När börsen faller är det bra, då köper vi samma fina bolag till ett lägre pris.

Ingenting har hänt med dom finaste bolagen som Volvo, Nibe och så vidare. När börsen faller, allt faller samtidigt eftersom stora fonderna säljer av. Det smittar andra fonder och då passar även dom att sälja av. Folk blir oroliga och tar ut pengar från fonderna och då faller det ännu mer. Det är en ond spiral. Motsatt gäller när börsen stiger.

Det bästa tillfälle att köpa aktier är när ingen vill ha dom. Då ska man passa på och köpa finaste bolagen som finns. Hela vägen ner ska man köpa, mitt i en krasch och fortsätta hela vägen ner. Sen när det vänder går det fort uppåt och med enorm kraft. Då tjänar man ännu mer pengar.

Att köpa nu när allt är dyrt, det är nu man ska vara lite försiktig, inte när börsen har gått ner -30%. Då gäller att passa på och köpa alla bolag du vill äga långsiktigt. Misstaget jag ofta gör att jag handlar aktier i början och mitten på en krasch och sedan går det ner ännu mer men jag har inga pengar kvar att investera. Att inte ha bråttom är en bra egenskap att ha.

Två Månadslöner

10 comments:

  1. Kloka ord. Får gärna komma fler börskrascher för min del.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beror på hur långt framåt man investerar, men jag håller med!

      Delete
  2. Anonymous24 February

    Gillar din blogg jättemycket!

    Här hittar man saker jag inte finner annanstans. Blir mycket inspirerad av det du tar upp. Man behöver ju inte skriva varje dag om man inte kan tillföra något nytt. Helrätt��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aww tack så mycket! :)

      Jag försöker! Roligt att höra och tack för ditt kommentar, jag blir jätteglad!

      Delete
  3. Ja, jag kan ju inte juga!

    Själv brukar jag säga -tänka tar tid :-))

    Mvh
    Larsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänka tar tid har jag aldrig hört innan ;D

      Delete
  4. Word! Det är precis så det är. Man vill ju köpa billigt och behålla.
    when ther´s blood in the streets...

    Mvh //PP

    ReplyDelete
  5. Precis, precis! Och går börsen ner kraftigt så får man ju se det som REA, och här har du en som handlar precis ALLT på REA.

    Bra inlägg!

    Ha en fin torsdag,

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha precis, börs är enda plats där folk blir rädda för Rea ;D

      Detsamma Anneli

      Delete