Thursday, February 4, 2021

Axfood årsrapport 2020



Det är inte lätt att följa rapporter, det ska läsas igenom, analyseras, jag brukar oftast lyssna på telefonkonferens som tar också minst en timme, sen plockar jag ut godbitar som är relevanta och visar till er. Brukar även titta på tidigare rapport som jag skrev på bloggen och lära mig vad jag trodde om framtiden och hur det faktiskt blev.

Rapporten för helåret 2020 är bra som vanligt. Willys tuffar på, sålde 9,5% mer medan det var tuffare för Eurocash som har stängda gränser mot Norge. Även vissa Hemköp butiker har gått sämre. Totalt för hela Axfood gick det bra:

Nettoomsättning 53 696 Mkr (50 740 Mkr) +5,8%
Resultat per aktie 9,12 kr (7,87 kr) +15,9%

Vinsten har ökat rejält nu under pandemin och som det ser ut idag verkar det fortsätta och jag tror 2021 blir likt 2020, vi fortsätter fortfarande jobba hemifrån och undviker onödiga kontakter. Mer mat handlas på bl.a. Willys istället för restaurang besök.

Trodde att rapporten skulle bli ännu starkare men det är ändå godkänt. Jag flyttar mina förväntningar ett år framåt och tror fortfarande att Axfood kommer nå 250 kr per aktie år 2022.

Hade jag haft pengar på kontot hade det blivit noll tillväxt. Nu rullar det sakta men säkert framåt. Utdelningen föreslås till 7,5 kr från tidigare 7,25 kr. Det är precis vad jag trodde 3 månader innan, men såklart hoppades på ännu mer, man ska inte ha bråttom! 7,75 kr kommer definitivt år 2022.

Under 2021 kommer Axfood öppna mellan 5-10 nya butiker och byggnation av nya lagret i Bålstad fortsätter enligt plan.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment