Friday, February 5, 2021

Securitas årsrapport 2020



Även om aktien har gått dåligt senaste tiden älskar jag ändå bolaget. Oavsett vart jag handlar eller byggnader jag besöker står det oftast Securitas skylt. Bolaget har knappt konkurrenter, enda jag vet som är i samma storlek är G4S.

Securitas har bestämt sig att lämna 11 länder som har lägre vinster och istället fokusera på nya förvärv från 2020 inom elektronisk säkerhet inom 8 olika marknader. Det pågår även transformation inom bolaget där kostnader ses över och full fokus är på områden där Securitas tjänar mest.

Nettoomsättning 107 954 Mkr (110 899 Mkr)
Resultat per aktie 8,02 kr (9,61 kr) 
Kassa 1 420 Mkr

grund av pandemin blev det rejäl tapp i vinster förra året men återhämtningen har skett snabbt. Det finns fortfarande en del anställda som är hemskickade men på mycket lägre nivå än i början av pandemin.

Det finns en tydlig plan framåt och VD är inte alls oroad om framtiden. Även under pandemin lyckades Securitas behålla utdelning, göra förvärv och fortsätta med en stark kassa. Jag är inte heller oroad. Aktiekurs kommer återhämta sig och bolaget fortsätter leverera som vanligt.

Utdelning föreslås till 4 kr per aktie från tidigare 4,8 kr. På Avanzas forum kan man få en gott skratt, folk skriver i forumet "tråkig aktie" och "sälj skiten". Analytiker också osäkra på värderingen, 8 säger köp och 7 st säger sälj.

Såhär tänker jag: Bolaget har få konkurrenter, blev drabbad hård av pandemin men kommer återhämta sig, stark varumärke, fina vinster och kassaflöde, stabil utdelning, bra ledning, tydlig plan, investeringar ska vara minst 5 år framåt och det som har hänt ett par kvartal spelar inte någon större roll. 

Aktien föll -2% till 129 kr och jag tycker att det är bra köp och man är långsiktig. Kanske den faller ännu mer, men det är bara bra, fint bolag som kommer gå bra i framtiden. Alla spekulanter kan gärna sälja sina aktier, för en hundralapp tar jag gärna fler. Har 5% av portföljen i Securitas och ökar mer än gärna för 100-110 kr.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment