Monday, February 8, 2021

Riktkurser för mina bolag



Riktkurs är en aktiekurs som analytiker tror att en aktie förväntas ha inom en viss tid. Exakt hur långt framåt de tittar på är oklart, men oftast brukar det vara mellan 6 till 12 månader. Viktigt att komma ihåg att analytiker har fel nästan lika ofta som vi andra småsparare. Att sätta rimlig riktkurs är svårt och borde göras av många analytiker på samma bolag. Helst samtidigt. Det har dock aldrig hänt, vi får riktkurser vid olika tidpunkter, därför stora variationer kan finnas. Nedan är lägsta och högsta riktkurs för varje bolag jag äger från senaste 2 månader:

200 - 245 kr Axfood
125 - 180 kr Billerudkorsnäs
170 - 250 kr Castellum
240 - 301 kr Embracer
470 - 492 kr Fortnox
605 - 700 kr Investor
220 - 275 kr Nibe
105 - 160 kr SCA
115 - 167 kr Securitas
215 - 260 kr Skanska
150 - 200 kr Swedbank
125 - 1 200 USD Tesla
210 - 300 kr Volvo

Varje riktkurs har även köp, neutral eller sälj rekommendation men det tog jag inte med, man får själv avgöra om det är bra köp för det priset eller inte. Det är lätt att följa andra och köpa när andra köper men då får du nöja dig med samma avkastning som dom andra också. Jag personligen vill bli bättre och bättre med mina investeringar. Att tänka för sig själv är bra egenskap att ha i börsvärlden.

Tyvärr hittade jag ingen bra hemsida där man kan enkelt se alla riktkurser samlade. Hittar ni det får ni gärna hojta och dela med er. Jag tog ut riktkurser från pressmeddelanden hos Avanza. Vissa bolag har få riktkurser, till exempel 2 och vissa bolag har 5+ riktkurser. Vissa är väldigt nya och vissa upp till 2 månader gamla och inte uppdaterade än.

Som ni ser skillnaderna är stora bland analytikerna och vissa räknar på vad kursen ska stå på om ett halvår och andra räknar fram nästa års riktkurs. Det bästa är att räkna på det själv. Eftersom jag sparar till pension så struntar jag helt i deras riktkurser, men tycker att det är roligt att se hur dom tänker. Jag ser många fel i deras riktkurser och därför försöker jag räkna på rimliga riktkurser själv. Hittills har det funkat mycket bättre.

Gör du egen analys eller köper du utan att tänka? Kanske följer riktkurser från analytiker? Lämna en kommentar nedan.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Intressant sammanställning och viktigt input som du ger att det som synes i tabellen skiljer mycket mellan analytikernas riktkurser och tidshorisonter etc. Wow, fascinerande att se den stora skillnaden i riktkurs för Tesla! Jag kör egen analys :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Verkar som det skiljer sig runt 20% mellan lägsta och högsta i de flesta bolagen. Tesla är nog lite speciell... helt sjukt att vissa värderar bolaget 10 ggr mer. Det är som att säga Axfood är värd 2000 kr

      Delete
    2. Utan att försvara Teslas nuvarande aktievärde så tycker jag inte jämförelsen med Axfood håller helt. Hur värderar man t.ex AI:n som Tesla använder, hur många fler områden kommer den kunna användas inom och hur mycket kommer den vara värd om fem år eller tio? Det är extremt svårt att säga jämfört med Axfood som verkar inom en mycket mer förutsägbar branch. Det är inte konstigt att värderingarna spretar mer på Tesla.

      Delete
    3. Helt rätt, det var bara ett dålig exempel av mig. Snitt P/E på börsen är ju typ 15, för snabbväxande bolag allt mellan 30-50, men andra bolag som har P/E 100? Tesla P/E 1000? Det är helt sjuka värderingar.

      Delete