Friday, February 19, 2021

Embracer apr-dec 2020



Embracers verksamhetsår är mellan 1 april tom 31 mars, så här kommer en rapport för första tre kvartal april - december 2020:

Nettoomsättning 6,620 Mkr (3,910 Mkr)
Resultat per aktie 4,33 kr (1,85 kr) justerat för engångskostnader

Det är lite komplicerat att räkna på rimlig aktiekurs för Embracer då bolaget förvärvar nya bolag varje kvartal och spel som tillverkas är oklart hur långt framåt kommer generera pengar. Det är även oklart om det blir succé eller inte. Så jag hoppar över att räkna på rimlig aktiekurs.

Även vinsten varierar kraftigt, till exempel denna kvartal har bolaget gått med lite förlust och det beror på alla investeringar och omräkningar av olika slag.

Embracer växer så det knakar, de vill även byta lista på börsen, gå från mindre bolag (First North) mot någon av de större listorna, antingen Stockholmsbörsen eller till och med utomlands verkar det som. Fortfarande oklart hur det blir. Jag hoppas bara på att jag inte blir tvungen att sälja mina aktier, det vill jag inte. VD tror det kommer ta mellan 18-36 månader för att byta lista.

Fler än 10 årets spel flyttades mot april och senare för att säkerställa spelkvalité och inte sälja halvfärdiga spel. VD sa även att totalt blir det ungefär 70 nya premium spel nästa verksamhetsår som kommer ge bolaget bästa året någonsin. Totalt spelvärde kan bli upp till 3 miljarder kronor.

Antalet anställda har nästan dubblats mot förra året och uppgår nu till 5 730 anställda. 4 325 arbetar som spelutvecklare och jobbar just nu med 150 spelprojekt. Även antalet aktieägare i år (under 2 månader) har ökat på Avanza från 51 000 till 68 000! Många gillar bolaget och det kommer fler och fler utländska investerare.

Aktiekursen steg +26% i år i Embracer och det har lett till att Embracer blev större än Ubisoft. Embracer värderas nu 17 miljarder mer än konkurrenten. 

Jag äger just nu 13% av min portföljvärde i Embracer och jag har inga planer att sälja, denna bolag vill jag äga länge. Bra ledning som även äger aktier själva, massa olika spel på alla plattformar, bra kvalite, har provat själv några av dom, många förvärv som gör bolaget större för varje år, ser sig själv som liten spelare mot stora drakar i USA som EA och Activision.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hur mycket tror du Embracer kan växa?
    Antar att en drivfaktor är microtransactions?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att det finns inga begränsningar till hur mycket Embracer kan växa. Det är digitala produkter, så skalbarheten är enorm.

      Först var det endast PC spel, nu även mobilspel, VR, andra konsoler, film... misstänker att i framtiden det kan bli även andra produkter.

      De tjänar på allt, det är bara köpa via Prisjakt, Steam eller liknande. Vissa produkter har microtransactions andra inte. Ett nytt spel kostar ju en hel del. Konkurrenter växer, så Embracer kommer också göra det.

      Delete