Sunday, February 21, 2021

Vilken tidpunkt är det bäst att köpa aktier?



Här kommer en läsarfråga och en person undrar vid vilken tidpunkt är det bäst att handla aktier? Så jag tänker att gå igenom lite kort vad jag tycker och har sett under senaste 3 åren. Många gånger har jag sett öppningen på börsen (klockan 9.00) och stängningen (klockan 17.25). Jag har följt börsen nästan varje dag och här kommer mina iakttagelser från senaste åren jag varit på börsen:

9.00 öppnas börsen, oftast (jag säger inte alltid) men oftast om börsen visar rött så fortsätter så hela dagen och på kvällen faller aktiekurser ännu mer. Om börsen steg på morgonen så brukar det fortsätta och avsluta dagen ännu högre. Oftast. Anledningen är att det är fler personer, företag och institutioner som handlar aktier efter jobbet (16.00-17.25). Aktiekurserna förstärks. 

Det kan man också se första 10 minuter på morgonen och samma gäller även vid lunchtid, det blir starkare rörelser under en timme ungefär. Generellt tycker jag att starkaste rörelserna är ändå efter arbetsdagen är slut, en timme innan börsstängning.

Vilken veckodag är bäst att handla aktier? Jag har inte märkt någon skillnad vilken dag är bättre än andra. Det beror helt på nyheter som kommer ut. Om det dyker upp vaccin nyheter under en helg, så stiger börsen på måndag. Om Trump inför Kina tullar på onsdag, faller börserna på torsdag. Så det beror helt på nyheter i min uppfattning.

Vilken dag på månaden är bäst att handla aktier? Jag skulle säga att det sämsta dagen är dagen lönen kommer och kanske till och med dagen efter. Oftast ser jag att börsen stiger då alla vill investera sina pengar. Jag brukar handla aktier alla dagar under en månad men aldrig den 25:e eller vad det nu än blir om det är en helg. Under en månad finns det alltid dagar där börsen faller lite mer än vanligt (-2%) eller så, då gillar jag att köpa.

Vilken månad ger bäst avkastning? Enligt bild nedan ser vi tydligt att börsen är en "vintersport", under sommaren är många lediga och börsen bruka inte röra på sig så mycket. På vintern stiger oftast börsen och den stiger oftast mycket precis innan utdelningar, runt februari. Alla vill få utdelning under våren. Vill du också det så köp ännu tidigare än så, kanske september - oktober. Det har jag gjort och har fått betala mycket lägre pris för aktier.


Just nu är vi i februari och jag är ganska säker att månaden avslutas bra. Alla vill åt mars - maj utdelningar. Jag är även ganska säker på att mars - maj blir bra månader. Många bolag delar ut dubbla utdelningar då vi inte fått förra året och det vill marknaden ha. Vissa personer och företag lever på utdelningar, så dom måste ha den.

Börsnedgång kommer nog som vanligt innan eller under sommaren, då många vill hämta hem vinsten och kanske spendera det på resor, unna sig något eller renovera sitt hem. Men jag tror inte den blir lika kraftig på -30%, det blir nog max -15% och det är helt normalt på börsen. Året kommer ändå avslutas på plus tycker jag.

Har även märkt att efter en längre ledighet vid jul/påsk eller midsommar stiger börsen mer än vanligt. Folk saknar att logga in på sina konton och köpa någon aktie eller fond. 

tänker jag i alla fall, någon kanske inte håller med och det är helt okej, vi uppfattar saker olika och jag säger inte att jag har 100% rätt, det är vad jag känner kring olika tidpunkter under året. Alla ska självklart lära sig detta själva, jag vill bara dela med mig hur jag tänker nu och framöver med mina investeringar.

Det viktigaste av allt är att vara långsiktig, oavsett när du investerar. Fyller du på dina innehav regelbundet blir det ännu bättre.

"En del av inlägget är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Du skapar en konto kostnadsfritt och kan investera i aktier eller fonder mellan 9.00 - 17.25 måndag till fredag. Det det bara några minuter hos Avanza (affiliatelänk). Lycka till!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tror många har funderat kring detta. Det borde finnas någon forsking kring detta? Åtminstone gällande stockholmsbörsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det borde finnas men har inte hört någon prata om det. Misstänker att stora banker/institutioner har info så det räcker. Men inget som de vill dela med sig.

      Alla videos/bloggar säger tänkt inte dag för dag då det är omöjligt att förutspå börsen och spara långsiktigt. Men när man följer börsen dagligen i flera år ser man ändå vissa mönster som upprepas...

      Delete