Tuesday, February 16, 2021

Fortnox årsrapport 2020



Mina förväntningar var en vinst på 3,58 kr för helåret 2020 och Fortnox har levererat en vinst på 3,41 kr per aktie. Nästan i linje med mina förväntningar. Januari - december 2020 visar följande resultat mot förra året i parentes:

Nettoomsättning 693,7 Mkr (532,1 Mkr)
Resultat per aktie 3,41 kr (2,23 kr)

För 3 månader sedan gick jag igenom Q3 rapport och skrev "Högst sannolikt att Fortnox tjänar mer än 4 kr nästa år och 5 kr år 2022. Med samma värdering borde aktien stå på 400 kr nästa år och 500 kr år 2022. P/E har alltid varit runt 50, bara senaste åren har den stigit till 100. Aktien värderas dubbelt så dyrt nu jämfört med innan."

Det har gått ännu bättre än jag trodde. Nu är vi i 2021 och aktiekurs är på 465 kr redan. Vad är rimlig aktiekurs idag? Det beror såklart hur långt framåt man vill titta på. Rimlig aktiekurs för 2020 hade varit 341 kr. Om Fortnox växer 50% i vinst igen under året, så vinsten hamnar på 5,1 kr per aktie. Då skulle rimlig pris vara på 510 kr i år. Att växa 50% per år är extremt svårt och jag tror det kommer gå sämre än så. 

Jag räknar med att aktiekurs har rimlig värdering på 450 kr i år och 500-550 kr år 2022. Lite högre än jag trodde för 3 månader sedan.

Fortnox förvärvar Offerta Group och tagit in 16 000 nya kunder under fjärde kvartalet. Antalet aktieägare i Fortnox har stigit rejält med 7 715 personer under senaste 3 månader. Riktigt goda nyheter på alla fronter. Även utdelningen höjs till 0,75 kr från tidigare 0,5 kr. 

Denna vecka kommer 2 rapporter till från Nibe och Embracer och rapportperioden är över för mina bolag. Spännande! Inlägget är bara mina tankar och ska inte ses som en rekommendation att köpa/sälja.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Fortnox är en raket! Bokföringen centraliseras sakta men säkert till digitalform.
    Tyvärr så äger jag inte Fortnox just nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller 100% med. Varför inte? På grund av värderingen?

      Delete
    2. Ja kanske värderingen. Sen vet jag inte hur stor marknad dem har utanför Sverige?

      Delete
    3. Noll. De har sina tjänster bara i Sverige och VD sa att i framtiden blir nog utomlands också men inget de tänker på just nu.

      Gillar svenska bolag då man kan strunta i dollarkurs, kina tullar och annat som händer omkring oss. Stabilt och bra i det lilla sverige.

      Delete