Friday, October 29, 2021

Volvo Q3 2021



Volvo och Volvo Cars som nyligen börsnoterades är två olika aktier och bolag. Det som jag äger är Volvo. Där ingår det lastbilar, anläggningsmaskiner, bussar och båtmotorer Volvo Penta. Ett bolag som jag tror har framtiden för sig. Bra riskspridning, fina vinster och duktig ledning.

Rapporten för januari - september visar vinst per aktie på 12,19 kr (4,97 kr). Om sista kvartalet tjänar Volvo samma 3,47 kr blir årets vinst 15,66 kr. El lastbilar är i full fokus och Volvo har fått största order i världen på 100 el lastbilar. Beställaren är Europas största logistik företag DFDS. Förutom el lastbilar fokuserar Volvo även på el grävmaskiner bland annat. Under kvartalet har Volvo förvärvat JMC heavy duty vehicle i Kina. Där kommer Volvo lastbilar produceras i slutet av 2022.

Antalet anställda i Volvo har varit ungefär samma senaste året på runt 96 000 anställda. I kassan finns det 42,5 miljarder och utdelningen har varit i år på 19,3 miljarder. Jag tror att utdelningen nästa år kommer bli ungefär 7 kr. Det ger ungefär 3,5% i direktavkastning.

Volvo har delat ut 24,5 kr per aktie i utdelning i år. Jag köpte mina aktier för 135,51 kr i snitt. Det är 18% i direktavkastning! Det kommer nog aldrig hända mig igen. En del av utdelningen kom från 2020 eftersom vi fått inget då och en del från försäljning av UD Trucks. 

I rapporten stod det att det går bra för samtliga marknader, enda som ser lite sämre ut är anläggningsmaskiner i Kina just nu. Bussar har också haft det kämpigt men håller på att sakta återhämta sig. Det gick väldigt bra för Volvo Penta (båtmotorer) under pandemin. En bekant till mig jobbar med Volvo Penta och ser inga bekymmer, det ser fint ut framåt.

Volvo är näst mest ägda aktien på Avanza med 130 000 aktieägare. Kort sammanfattning men jag måste hoppa in nu i nästa rapport. Inte många kvar. Sen när vintern kommer och aktier sjunker går jag tillbaka till mina sammanfattningar och tittar på vinster och mina tankar kring utdelningar. Aktien verkar vara rimligt värderad på P/E runt 13.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment