Friday, September 23, 2022

Fyra köpvärda aktier



Glöm inte att vattna dom finaste blommorna och plocka bort ogräs. Ungefär så fungerar det på aktiemarknaden. Dom bästa aktierna (som är ett bolag bakom) ska man ta hand om genom att köpa fler aktier i, speciellt mycket när dom säljs billigt. Dom som har riktigt dåliga framtidsutsikter, går med förlust eller har dålig ledning ska man sälja (bort med dom som ogräs). Du vill ju ha en fin trädgård eller hur?

Många säger att börsen är känslostyrd och oftast stämmer det. När alla aktier stiger så vill man inte missa tåget och då köper man själv också, oavsett pris, alla tjänar ju pengar. Sen kommer kraschen. I börsnedgång som vi har nu säljer dom flesta aktier på grund av oro inför framtiden. Då sitter man själv och funderar, kanske dom andra har rätt, kanske jag borde ha sålt också? Hur mycket ska jag sälja?

Att följa flocken på börsen är ingen bra idé. Dom flesta affärer görs för sent. När alla aktier faller som det gör just nu så säljer många sina innehav. Att sälja nu när börsen gått ner -25% och mer beroende på vilken index man tittar på är väldigt dålig beslut. Det kan gå ner ännu mer, men sannolikheten att du köper tillbaka när det gått ner ännu mer är liten. Oftast brukar dom flesta vänta tills dom ser än återhämtning och då köper dom i bästa fallet tillbaka till samma pris eller högre. Glöm inte att det kostar dig courtage att sälja aktier och köpa tillbaka dom. 

Det bästa man kan göra i en börsnedgång är att köpa fler aktier i fina bolag. Även om det gör ont att se pengarna minska i värde. Jag tänker också att det kan inte gå ner mer, men det gör det. Om och om igen, varje dag. Det finns olika sätt att hantera börsnedgång. Det som fungerar för mig är att köpa i mindre belopp hela vägen ner. Om det faller i 3 veckor eller 2 år är det ingen som vet.

Jag köper inte allt. Av 14 aktier jag äger är det endast 4 som är intressanta för mig just nu. Dom är Castellum, Embracer, Nordic Paper och Securitas. Alla andra jag äger är rimligt värderade eller högt värderade. Det är inte fynd enligt mig. Alla dessa 4 aktier har jag ökat i senaste veckorna. Jag har fått en fråga på Twitter om varför jag inte säljer dyra aktier i portföljen? Svaret är att jag ser mig själv som ägare i bolaget, jag hoppar inte fram och tillbaka mellan aktierna. Jag tror också att bolagen kommer växa in sig i värderingar och växa ännu mer efteråt. Fina bolag ska man aldrig sälja, det har jag lärt mig tidigt. Inte ens om det är högt värderat.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Riktigt bra inlägg! Precis så är det och jag kan inte annat än hålla med.
    Det är möjligen om man har det som köp o säljstrategi som det kan vara intressant att sälja vinnare. Men man vet ju aldrig hur högt en aktie kan nå och de flesta säljer för tidigt. Nja, lättare att vara långsiktig då.

    Mvh // PP

    ReplyDelete