Saturday, September 24, 2022

Är du en jobbig person?



Senaste veckorna var jag på hugget, jag gick igenom källaren, förrådet, kök och massa skåp för att hitta saker vi inte använder. Dom ska såklart säljas. Alla dom sakerna jag hittade var fina, hela och rena. Man vill inte slänga dom, men man vill inte ha dom kvar i huset heller. Perfekt läge att sälja dom billigare till någon annan som kanske har bättre användning för den. Du förstår väl? 

Dom flesta, typ 90% är duktiga och trevliga att göra affärer med. Vissa betalar full pris utan att förhandla, vissa sänker ner priset något och kommer och hämtar sakerna hemma hos oss. Som det ska vara. Jag gör samma sak, försöker alltid att sänka priset något (ifall dom går med på det). Gör dom inte det så köper jag saker till full pris som står i annonsen, jag har försökt i alla fall och priset brukar vara rimligt satt. Vissa gånger när jag säljer något så kör jag till och med hem till köparen. Hemleverans. Jag tänker att jag kör förbi ändå någon gång, så passar på och tar med varan. 

Men! Det finns ALLTID någon jobbig person i nästan varje annons jag lägger upp. Dom roligaste är såklart "kompis pris". Jag känner inte dig, jag vet ingenting om dig och du skriver kompis pris. Vad är det för bulls***? Väx upp och betala hela priset! Det finns även dom som skrev till mig skambud. Jag lägger något till exempel för 200 kr och jag får ett meddelande, jag köper för 50 kr. En gång, skrev jag tillbaka, nu är det 250 kr. Han skrev då, ok, ok, du får 100 lapp. Jag skrev det är 250 kr för dig nu. Det blev tyst efteråt. Är du jobbig mot mig så tänker jag vara jobbig tillbaka. Enkelt.

Sist sålde jag ett par stolar som stod vid köksbordet. Fint skick på dom och inga konstigheter egentligen. Vita och rena. Jag fick en fråga "har du suttit på dom"? Nej jag använde dom som ett köksbord tänkte jag. Jag hade dom ute som fiskestolar också då och då... Klart att jag har suttit på dom, varför har man en stol hemma!? Man kan undra vad folk tänker ibland eller om dom ens gör det. Efter pandemin vissa blev verkligen dumma i huvudet. Tråkigt men sant.

Jag hade säkert fler varianter och är säker på att ni får liknande köpare ibland. Hur som helst så upplever jag att jag är alldeles för snäll i överenskommelser, jag borde hålla mig fast vid priset och inte sänka den, jag borde även sluta med hemleverans. Händer det liknande saker för er? Vill ni dela med er roliga historier? Hur upplever du dig själv som köpare/säljare? Är du lika jobbig människa som vissa andra? Eller är du som jag som gör allt för köparen? Berätta!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous25 September

    Haha,du är allt bra rolig du!😀Kul läsning om alla vedermödor du haft med att sälja saker.Tack också för dina intressanta aktietips och reflektioner! Tur man hittade din blogg. /Mvh Sören

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, vad roligt, det är jag som ska tacka för fina ord! ❤ vi kämpar vidare! 💰

      Delete