Friday, September 2, 2022

Aktieportfölj som är bättre än index



Ungefär 14 bolag av Large Cap ligger på plus i år. Totalt finns det 163 bolag. Det visar hur marknaden tror på framtiden. I min portfölj finns det bara en enda aktie som ligger på plus i år och det är Axfood med +23% (Willys bland annat). SCA ligger nära noll, det kanske beror på möjlighet att höja priserna och att dom tillverkar massor av egen el som kan till och med säljes. Sämst har det gått för Avanza med -48%, bolaget var hajpad av nya sparare och stigande börs, men nu blir det färre som sparar i dessa svåra tider. 

Det visar vikten att köpa aktier så billigt det bara går och rida på vågen upp, sedan när det kraschar ligger man på plus fortfarande. Jag köpte dock Avanza lite för dyrt och det visste jag (P/E mellan 20-25), jag visste dock inte att det skulle vända så snart och så mycket. Idag är P/E 15 vilket är mer rimligt. Detta blir ett lärdom framöver och jag ska vara mer försiktig med köp och invänta bättre fyndlägen. Tycker att köpa Avanza aktier idag är helt okej, varken fynd eller premie.

Var finns det fynd? Tycker att Securitas ligger alldeles för lågt i kurs, det har även DI skrivit om igår. Dom skrev samma sak som jag, P/E snittet senaste 5 åren har varit runt 15 och nu handlas den för P/E 9. Aktien värderas till runt 90 kr idag och borde ligga på runt 150 kr. DI skrev att det finns god avkastning framöver i säkerhetsjätten, som max ser dom 70% uppsida närmsta åren.

Castellum ska man också hålla ett öga på, kursen har nästan halverats på ett år. Ett av dom bästa fastighetsbolagen som har fin historik, stark ledning och stigande utdelning i 24 år i rad. Nästa år blir det nästan garanterad ökning av utdelning till minst 8 kr per aktie vilket kommer göra Castellum till utdelningsaristokrat, vilket betyder att bolaget höjt utdelning i 25 år i rad. Den titel vill dom ha tänker jag. Det kommer göra Castellum till första bolaget i Sverige med den titel. Delar vi 8 kr i utdelning med 150 kr på dagens kurs får vi 5,33% i direktavkastning som stiger varje år. Morgan Stanley sänkte sin riktkurs för bolaget till 140 kr vilket jag såklart skrattar över. Castellum är värd minst 200 kr.

I år ligger min portfölj bättre än många andra index och fonder med -16,41% i år. OMXS30 ligger på -20,64% (30 största bolag) och hela svenska index med -26,42%. Det känns tryggt med portföljen jag byggt upp och fördelningen jag har. Vissa aktier är billiga, vissa är dyra och många är normalt värderade. Jag köper inte mycket just nu, bara återinvesterar utdelning. Jag tror börsen kommer falla ännu mer, vissa bolag stänger sina fabriker på grund av höga elpriser, jag tror det blir fler som följer efter under hösten/vintern. Nordic Paper var först i min portfölj som stängde en fabrik i 3 dagar.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous02 September

    Nibe ... hoppas du har ägt länge plus 37 239 % ...måste vara rekord.
    Jag har ägt Holmen och Swedish Match i 20 år.
    Köpte Securitas för S M pengarna.. vi får hoppas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. +86% idag i NIBE. Väldigt nöjd, dock har den varit övervärderad och dyr när jag köpte också. 20 år är lång tid! Jag har varit på börsen i nästan 5 år nu. Hoppas jag har tålamodet 20 år till sen går jag i pension. Är du pensionär nu? Securitas lär nog växa fint framöver, frågan är bara när inte om. Många säger till mig att dom köpt securitas, antalet ägare borde öka kraftigt tänker jag.

      Delete
    2. Anonymous03 September

      Ej pensionär.
      Kört aktier länge.
      Var ej inblandat i IT kraschen.
      Förstod mig ej på alla dessa IT bolag typ ..Framfab.
      Köper bara det jag förstår.
      Började för 1 år sen att köpa US oljebolag Chevron,Devon Energy.

      Delete