Wednesday, September 21, 2022

Köp fastighetsaktier! Castellum på botten!



När jag lyssnade på andra så lät det som att finanskrisen 2007-2009 var hemsk. Det började precis som vi upplever just nu. Folk kunde låna pengar billigt, även med låga inkomster, huspriserna steg och så vidare. Sedan steg styrräntan kraftigt, huspriser föll, räntan på bolån var dyr och många hade inte råd att betala. Just idag har vi även höga elpriser som gör allt ännu värre. Plus pandemin. Hur som helst det som har hänt 2008 och som händer just nu har många likheter. Folk börjar få panik, både investerare och småsparare. Börsen fortsätter falla.

Enlig statistiken har vi nu klarat av 9 månader av recession. Det kan pågå ett år till ungefär. Sedan vänder det och börsen borde stiga i 6-7 år. Låt oss titta på vissa aktier. Swedbank under två års tid mellan 2007-2009 fallit ned från över 200 kr till 20 kr. Igår steg bankerna kraftigt uppåt på grund av stigande räntor (som gynnar banker) men när som helst kan det bli en kris som gör att bankaktierna blir värdelösa. Nästan värdelösa.

Det jag köpte mer av igår var Castellum. När jag tittade vad som hände med Castellum mellan 2007 och 2009 är rätt så intressant. Kursen föll från knappt över 100 kr till strax under 50 kr. Det är bara -50% nedgång. Idag har vi exakt samma. Högsta kursen var 260 kr vid 3 tillfällen senaste 3 åren och kursen idag på 127 kr. Jag tror att vi är på botten eller väldigt, väldigt nära en. Glöm inte generösa stigande utdelningar 24 år i rad som Castellum haft och fler höjningar kommer. 

Tror du att idag är mycket värre än vid finanskrisen så köp inget, det kan gå ner mer. Tror du som jag att idag är bolagen mer rustade mot räntehöjningar och inflation och att denna kris blir mycket mildare, köp för alla pengar du har. Såklart pengar du inte behöver just nu, inte alla du har. Vi måste vara nära botten är jag säker på. Om ett bolag som Castellum faller 20-30% härifrån så hade någon utländsk investerare köpt upp hela bolaget. Eller VD. Han har köpt massor under sommaren.

Jag är väldigt, väldigt glad för denna nedgången som ger mig möjlighet att köpa massor av billiga aktier i Castellum med extremt fin historik och ledning. Inte alla aktier är billiga just nu, ärligt talat så köper jag bara Castellum och Embracer just nu. Jag tycker dom är långt under vad dom är värda. Resten i min portfölj är ganska rimligt värderat. Eller högt värderad. Faller dessa aktier mer, köper jag mer. Bara igår köpte jag för nästan 10 000 kr.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous21 September

    Funderar på att sälja av US dollar aktier i vinter.
    Har varit en fin resa senaste året.

    Tänker då gå in i Sveriges stora US dollar säljande bolag.
    Holmen, SCA Getinge, Atlas C,Securitas något I den stilen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skanska är också stora i USA. Låter som en intressant tanke! Varför vänta tills vintern?

      Delete