Sunday, September 25, 2022

Laga mat eller äta ute?



Dom flesta har fått lön den 23:e, dom andra får lön den 26:e och sedan finns det dom som har haft fel på lön och rättningar med en ny löneutbetalning kommer nästa vecka istället. Två veckors lön är ovanligt i Sverige. Visst är det härligt att ha ett jobb när priserna stiger dagligen? Det finns tyvärr många som inte har ett jobb. Enligt SCB är det 7,2% av Sveriges befolkning. Som tur är har arbetslösheten minskat under augusti. Ni kan läsa mer om det själva på SCB hemsida

Tar även med andra godbitar från hemsidan. Enligt statistiken från SCB så fortsätter matpriserna att stiga för 9 månader i rad. Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 14,03% under senaste året. Under Juli och Augusti steg Apelsiner som mest av alla varor med hela 34%. Jag trodde att det var gurkor, men dom blev billigare mellan dom två månader med -17,2%. Dom var redan dyra innan juli tänker jag.

Jämfört mot förra året har vitkål stigit mest i pris, följt av margarin och kaffe. Det blev billigare däremot att köpa morötter och purjolök. För att spara på matkostnader har jag räknat lite i huvudet vad det kostar att laga mat hemma mot att köpa ute. Tydligen har vissa gånger varit billigare än att laga hemma. Ett exempel:

Kycklingbröstfilé 179 kr + Bearnaise 19 kr + Pasta 13 kr + Kryddor några kronor. Sen tillkommer ju nedlagd tid, el och städ efteråt. Från detta lagar jag 4 matlådor. Totalpris per matlåda är ungefär 53 kr. Förra veckan till exempel köpte jag picadeli sallad som inkluderade kyckling, ägg, sallad, pasta och vattenmelon. Betalade 55 kr per portion. Annan exempel är pizza, hemma hos mig den billigaste pizza kostar 80 kr. Delar jag den i två delar kan jag äta lunch två gånger, 40 kr per matlåda. Blir lite för lite, men det räcker som nödlösning. Sista exemplet är Burger King, två crispy chicken för 40 eller 50 kr, minns inte vilket nu.

Som ni ser så kostar det att laga mat hemma och man kan lika väl hitta billiga alternativ där ute också. Jag vet att det finns nudlar, snabbmakaroner med falukorv och liknande. För mig dock är kyckling standard. Jag gillar mat och jag vill vara stark och frisk efter mina måltider. Hade jag ätit nudlar en vecka hade jag nog blivit sjuk efter en vecka. Det är ju bara vetemjöl och ägg där. Jämför jag med standard dagens lunch där ute på 90 kr är det billigare att laga mat hemma. Men för en hundring eller två är det skönt att kunna äta något annat några gånger i månaden. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment