Tuesday, September 20, 2022

Utmaning! Shoppingfri månad



Det finns en rad utmaningar som köpfri månad, att köpa ingen mat på två veckor, shoppingfri semester och en mängd andra. Många hade aldrig någonsin klarat av någon av dom. Vad innebär köpfri månad? Enkelt förklarat, man ska inte köpa saker man vill ha. Man får köpa endast nödvändiga saker som räkningar, mat och bränsle. Inga extra resor utanför jobbet, inga häftiga prylar, inga fina kläder eller skor och inga saker som du vill ha. Låter enkelt men få klarar av det.

För att göra det lättare för sig själv kan man göra vissa saker i förväg. Till exempel radera cookies på hemsidor där dina bankuppgifter finns sparade. Då försvinner din personnummer, adress och telefonnummer. Eftersom det blir tomt på dina hemsidor där du handlar mest kommer det göra svårare för dig att shoppa. Då behöver du skriva i alla uppgifter igen och då ringer klockan, kanske du behöver inte dom kläderna du tänkt dig köpa? Du kanske klarar det fint utan dom? Testa.

Undvik alla reklam är mitt tips. Skriv på brevlådan: ingen reklam, tack. Då slipper du alla rabatterade erbjudanden från olika butiker som du inte ens behöver. Spelar ingen roll om det är 50% rabatt eller 75%. Om du inte behöver det så köp inte det. Bra att ha är inte en bra anledning. Sannolikheten är också stor att du kommer handla mer än bara den varan och då spenderar du massa pengar i onödan igen.

En annan bra tips är att radera alla shopping appar i mobilen. När dom finns i mobilen så gör det lättare för dig att shoppa och det är precis det du ska undvika. Många säger även att om man gör en lista på saker du vill ha, vänta med den i några veckor. Oftast vill man inte ha dom sakerna längre efter några veckor. Mina listor består alltid av saker jag behöver och då behöver jag dom även om några veckor. Jag vill ha listan hade nog funkar även på mig. 

Det finns oerhört många saker du kan göra gratis under tiden du sparar pengar. Shoppingfri månad kan vara rolig. Titta på filmer eller serier istället, gå ut med barnen på en promenad. Grilla några korv vid sjön. Mata ankorna. Läs en bok eller två, du kommer lära dig massor. Börja träna. Besök familjen och vänner. Låna saker istället för att köpa. Fråga runt om någon har en sällskapsspel eller PS5 spel att låna. Att slippa köpa saker sparar extremt mycket pengar. Varje månad. För att ha mycket pengar behöver man antingen spendera mindre eller tjäna mer. 

För Två Månadslöner är det lätt att spara pengar. För det första så försöker jag bygga många inkomster från alla håll och kanter. Se min 10:e inkomst i inlägget här. För det andra så minskar jag alla kostnader jag har hela tiden. Inga onödiga abonnemang, förhandlar bolån, el och försäkringar. Till sist så köper jag inget. Jag har lärt mig att ignorera reklam och erbjudanden. Jag köper bara det som behövs och aldrig något som jag vill ha. Det finns faktiskt inget där ute som jag vill ha, det finns inget som lockar mig. Jag är nöjd med det jag har och trivs med mitt liv som den är. Det finns oerhört många saker man kan göra som inte kostar något. Jag kör på shoppingfri 2022 eftersom det är så pass lätt för mig att hålla mig emot. Blir jag sugen på en ny sällskapsspel så frågar jag någon om jag kan få den i present istället. Smart!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Det känns som om de flesta av mina månader de senaste åren varit shoppingfria de senaste åren. Och jag tror de flesta av dina läsare känner likadant.

    Om det funnits någon extravagans så har det varit när jag köpt lite bättre mat i affären - men det är det lätt värt.

    Det är bra du påminner om att mycket av det bästa som finns är gratis eller åtminstone nästan gratis. Själv var jag på Flygets dag i Uppsala för några veckor sedan (med ett par hundratusen andra). En underbar upplevelse med gratis inträde som lätt var värd ett par tusen kronor men kostade bara en lunch och en fika och även detta kunde man gjort billigare.

    ReplyDelete