Saturday, February 17, 2024

Nibe - 500 anställda ryker



Rapporten från Nibe kom in lite lägre än jag hade förväntat mig men ändå bra. Försäljningen har ökat 16,4% vilket är riktigt bra. Vinsten blev 2.37 kr per aktie (2.16). Det blev fem förvärv under året och utdelning föreslås oförändrat på 0,65 kr per aktie. Det är bara 27% av vinsten. Det finns gott om pengar kvar i bolaget.

Snabbt stigande räntor har minskat efterfråga generellt sett och totalstopp i nyproduktion av bostäder. I Sverige kan det jämföras med bankkrisen 1992-1993. 

Ungefär 500 anställda kommer bli arbetslösa så småningom, Nibe kommer göra en besparingsprogram som lyder: "Åtgärderna avser främst en effektivisering av hela organisationen och kommer bland annat att beröra cirka 500 medarbetare", heter det. Vem som ingår i dessa 500 anställda och vilka enheter det påverkar är det i dagsläget oklart. Programmet förväntas leda till årliga besparingar motsvarande cirka 600 miljoner kronor med full effekt under 2025.

Europeisk värmepumpmarknad kommer se lite svagare utveckling kommande kvartal eller till och med hela året. Därefter finns det god potential till mycket starkare efterfråga. Många länder vill fasa ut gamla pannor och installera nya, mer miljövänliga alternativ där Nibe är bland dom bästa man kan välja på. 

Aktien handlas till 64 kr och enligt mig personligen, så tycker jag att PE 25 är definitivt värt att betala för Nibe. Vinsterna steg kraftigt senaste åren och med lägre efterfråga ser jag 2,5 kr i vinst redan 2024 och 2,7 kr år 2025. Det ger en rimlig aktiekurs på 62 kr och 67,5 kr. Vill man tjäna pengar på Nibe aktier så ska man hålla i dom några år. Jag hade ökat mer och mer ju mer kursen faller härifrån. Oavsett vad som skrivs i media.

Jag avvaktar tills något händer och kursen faller ännu mer, då kommer jag troligtvis sälja innehavet i Securitas och öka mer i Nibe. Jag vill gärna köpa aktier för 50 kr. Men har svårt att se att vi når så lågt, då är det riktigt billigt. Igår föll aktien -13% till 58 kr.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous18 February

    Håller med. Nibe börjar bli attraktiv på dessa nivåer. Det enda frågetecknet jag har är de hutlösa summorna Nibe betalar för de mindre bolagen de förvärvar. De har inte gjort en Lagercrantz där de håller sig till låga 6-8x ebit, utan vi pratar om minst 20-40x och ibland värre. Det är oansvarig kapitalallokering som förr eller senare straffar sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror Nibe vet vad dom betalar, har inte koll på det men litar på ledningen. Dom har förvärvat försiktigt i otroligt många år och det har varit bra affärer.

      Delete
    2. Anonymous24 February

      Du får gärna hänvisa till källa angående förvärv på de multiplarna för det ställer jag mig extremt tveksam till att de sparsamma smålänningarna har gjort.

      Däremot kan man kritisera att inga insynsköp av personer i ledande befattningar har gjorts på dessa nivåer; det får ju en som småsparare att ställa sig tveksam till att aktien är köpvärda ens på dessa nivåer.

      Delete