Tuesday, February 6, 2024

Avanzas mest nettoköpta aktier



Januari är över och tiden går som vanligt otroligt fort. På börsen gick det inte så bra, min aktieportfölj föll några procent senaste veckorna vilket är något mer än hela börsen. Anledning till det? Rapportperioden.

Senaste dagarna kom in många rapporter och vissa av dom var riktigt bra och vissa mindre bra. Eftersom aktierna ibland är övervärderade och ibland undervärderade så kan det bli stora rörelser i portföljen. 

Det har skett otroligt mycket på alla håll och kanter bland mina aktieinnehav och egentligen det är inget som ändrar min grundsyn på mina aktier. Jag tror på mina innehav som fortsätter falla i aktiekurs och jag tror lika mycket på aktierna som går upp i aktiekurs. 

Mest köpte aktierna på Avanza senaste månaden var Volvo som jag har ägt länge och tycker att aktien är värd ett köp men kanske inte just nu på grund av något hög värdering. Dom flesta tänker kortsiktigt och vill åt den höga utdelningen, det är kul att få den men på lite längre sikt kan aktie falla en hel del. Vi får se helt enkelt, kanske inte.

Näst mest köpta aktien är Nibe vilket har växt otroligt mycket bland småsparare, aktien halverades i pris och vinsterna fortsätter tugga på bra. Antalet aktieägare stiger varje dag och aktien är nu på 4e plats bland mest ägda! Riktigt bra bolag som har lite tuffare period just nu men när det släpper så borde det gå otroligt bra. Det har det gjort senaste 27 åren iaf. 

Ukraina ska byggas upp på nytt, länder satsar på utökning av mer effektiva uppvärmningssystem och mycket annat positivt som väntar. Nibe rapport kommer om 2 veckor och jag kommer såklart gå igenom allt här på bloggen. Än så länge är jag nöjd med utvecklingen och ser fram emot att se resterande rapporter i min aktieportfölj.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment