Thursday, February 29, 2024

AI kommer ta över bedrägeriförsök



Det är möjligt för AI att användas för att utföra bedrägeriförsök. Med avancerade algoritmer och maskininlärning kan AI-system användas för att skapa bedrägliga scenarier och bedra människor. Till exempel kan AI användas för att manipulera röst- eller videoupptagningar och skapa deepfake, vilket gör det svårt att avgöra vad som är äkta och vad som är förfalskat.

Speciellt drabbade är äldre som inte är insatta i den nya tekniken. Om AI blir riktigt bra så kommer de både hjälpa oss men samtidigt göra det otroligt mycket svårare att veta vad som är äkta och inte. Alla kommer drabbas av AI bedrägerier.

AI kan också användas för att utföra så kallad "phishing" där bedragare använder sig av AI-förfalskningar för att lura människor att lämna ut sina personuppgifter eller klicka på skadliga länkar. Det har varit otroligt vanligt på arbetsplatser bland annat. 

Det är viktigt att vara medveten om dessa risker och vidta åtgärder för att skydda sig själv mot AI-baserade bedrägerier. Det inkluderar att vara skeptisk till oombedda meddelanden, vara försiktig med att dela personlig information och att ha uppdaterat och pålitligt antivirusprogram. 

Undersök noggrant om det är äkta eller inte. Än så länge så görs översättningar från engelska till svenska med stavfel vilket är lätt att upptäcka. Framöver blir det otroligt mycket svårare. Det jag rekommenderar är att använda länkar och hemsidor som man känner igen. Det ska finnas olika alternativ till betalningar och ännu bättre är att få varan först och betala sedan. Det brukar jag göra även om det kräver merjobb från min sida. Har du varit lurad någon gång?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous29 February

    Har jag blivit lurad någon gång? Jo, jag läste Aftonbladet....

    ReplyDelete
  2. Ja, det gäller verkligen att se upp så man inte blir lurad. Jag höll på att bli lurad av google. Fick något meddelande att någon loggat in på mitt konto. Men jag har ju den där tvåfaktorautenticeringen så det ska ju inte vara lika lätt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man ska vara försiktig. Speciellt med bank id och lösenord.

      Delete