Tuesday, February 13, 2024

Orkla rekordutdelning i sikte



Jag vet inte varför men jag gillar aktier som säljer matprodukter. Branschen är tråkig med låg tillväxt, men det känns otroligt tryggt på något sätt. I Sverige är det Axfood som dominerar med sina Willys butiker och Eurocash vid norska gränsen. I Norge däremot är det Orkla som är kända för sina varumärken Abba, Grandiosa, Felix, Kalles, OLW och många fler.

När jag hörde att Orkla föreslår utdelning på 6 kr i år blev jag nyfiken. Efter att ha lyssnat på VD och rapporten för helåret 2023 fångade jag upp några saker. Vinsten landade på 5,78 kr, varför delar dom ut mer än vinsten? Aktien rasade på börsen. Innan rapporten kostade en aktie 82 kr, några dagar senare 76 kr. En nedgång på -7%. 

Sedan 2016 har aktien stått stilla, så man får nöja sig med utdelningarna på 3-4%. Antalet aktieägare stiger men är fortfarande på låg nivå. Bara 6 855 personer äger aktier i Orkla på Avanza. Det förväntas ungefär samma vinst under 2024 och PE talet är ca. 13-14. 

Dom flesta liknande bolag handlas till PE 11-13 i Europa. Orkla har en rimlig värdering idag och med låg tillväxt framöver förtjänar inte högre värdering. Enda som är otroligt överraskande är utdelning på 6 kr i rapporten. Det är 7,9% och är hela vinsten för 2023 plus lite till. Inte hållbar utdelning med andra ord. Kommer troligtvis halveras år 2025.

Analytikerna försökte få ut så mycket som möjligt från Q & A men Orkla svarade lite halv suddigt att det kommer att bli något bättre marginaler under 2024, råvaror kostar lite mindre och det kommer små prisjusteringar framöver. Hade varit kul att komma åt den höga utdelningen tycker jag, men stillastående aktiekurs och sänkt utdelning nästa år gör att jag avstår.

Det är såklart bara mina egna tankar och när ni investerar ska ni såklart läsa på själva, det är ju trots allt era pengar det handlar om. Jag är här bara för inspiration och underhållning. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous13 February

    Med andra ord är Axfood svindyrt med över PE 25?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Axfood är väldigt dyr. Dock har den alltid kostat mycket...

      Delete