Friday, February 16, 2024

Fortnox stiger 15% trots hög värdering



Jag tappade hakan när jag såg att Fortnox är uppe +15% under rapportdagen. Övervärderad aktie som stiger så mycket måste ha visat enastående resultat. Fjärde kvartalet visade +26% försäljningsökning och 100% vinstökning! (troligtvis rejält sänkta kostnader).

Under hela 2023 gick försäljningen upp +29%. Marginalerna blev också några procent bättre. Resultat per aktie blev 0,94 kr (0,57 kr). Styrelsen föreslår en utdelning om 0,20 (0,12) kr per aktie, motsvarande en total utdelning om 122 Mkr, en ökning med 67 procent jämfört med föregående år.

Enligt mina beräkningar som jag gjort för ett par år sedan kom jag fram till en vinst på 0,84 kr för 2023. Det blev ungefär 13% bättre än jag tänkt mig, det är kanske inte konstigt att aktien rusar uppåt med samma procent.

I år förväntar jag mig 1,25 kr i vinst vilket kommer Fortnox garanterat lyckas med. På dagens kurs 72 kr är det PE 57. Det är högt, men det är vad Fortnox har haft historiskt. När vinster växer så snabbt så blir PE väldigt låg för varje år som går. Därför stiger kursen, för att annars blir det för billigt. 

Redan 2025 borde Fortnox göra 2 kr i vinst och det ger PE 36. Jag tycker att bolaget är värd sin premievärdering och håller man i sina aktier i några år så kommer man tjäna pengar på det. Dock ska man ha mycket tålamod för att ibland kan aktiekursen rasa -25%. Det har det gjort många gånger tidigare och vissa älskar att trada i aktien.

Som lönekonsult har jag hyfsad bra koll på bolaget och är nöjd aktieägare. Som Peter Lynch skrev i sina böcker, investera i det du förstår, i den branschen du jobbar i. Inte i det motsatta för att det låter häftigt. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment