Monday, February 12, 2024

Investerar SM, kända profiler gick back



Investerar SM 2024 varade i två veckor, alla fick 1 miljon fiktiva kronor att handla värdepapper för. Efter två veckor fick vi svaret på vem är mest duktig inom området. Jag tog plats 304 av 2 451 deltagare.

Bland investerarprofiler (23 st) tog jag 4e platsen. Förra året tog jag första platsen. Vill inte vara kaxig, men... jag investerar mina pengar bättre än kända profiler som författare Marcus Hernhag, Youtuber Marcus Lindblad, Henke från Unga Aktiesparare och Albin från uppesittarkväll. Alla dessa profiler låg på tvåsiffrig minus.

Det är mest tur, tänker vissa. Det är till viss del tur, men samtidigt mycket kunskap. Det är bara att köpa bull produkter i värdepapper man tror kommer gå upp och bear i det man tror kommer gå dåligt. 

Det finns t.ex. aktier som Meta bull x9, vilket betyder att om aktiekursen går upp 10%, så kommer det gå upp 90% i din portfölj. Det motsatta gäller bear värdepapper. Jag köpte mycket bear Securitas innan rapport och trodde att kursen skulle falla på rapportdagen. Aktien gick upp och då förlorade jag en massa pengar.

Sedan köpte jag massor av aktier i bull som jag ganska säkert visste skulle gå upp på rapportdagen. Och dom flesta gjorde det. Jag lyckades även köpa bear Intrum som föll rejält och jag tjänade massa pengar. 

För att summera allt så gjorde jag +15,31% på två veckor vilket är kul. En profil som har gjort rejäl förlust skrev på X följande:

"Att vara "profil" betyder inte nödvändigtvis att man kan saker. Och än mindre betyder det att man kan allt. De flesta på listan är nog rätt bra på långsiktiga investeringar. Trading är en helt annan sak."

Personligen tycker jag att man ska kunna leverera någorlunda bra resultat. Att ligga på rejäl minus flera år i rad är ingen bra reklam för sig själv. Trading är inte alls annorlunda än vanliga investeringar. Man köper en bull aktie x10 som är billig och som kommer släppa sin rapport om några dagar. Om aktien är dyr, köp bear och vänta på dålig rapport. Tycker inte alls att det är svårt. Var du med i tävlingen?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment