Thursday, February 22, 2024

Ledig från jobbet - För att ta hand om vänner



Om barnen är sjuka så kan man vabba, men vad ska jag göra när min fru är sjuk? Varför får jag inte vara hemma och ta hand om henne? Enligt försäkringskassan står det såhär:

"En medarbetare som är ledig från jobbet för att vårda en närstående, som har en livshotande sjukdom, kan få närståendepenning från Försäkringskassan."

Hon har inte livshotande sjukdom (vad jag vet), men hon kan knappt göra någonting hemma. Hög feber, kan inte laga mat, handla, göra något hemma och så vidare. Ni fattar. Är det inte konstigt? Under vissa sjukperioder måste jag vara hemma. 

Samma har jag tänkt om vårt hund. Om hunden inte mår bra så brukar det vara riktigt illa och oftast ska man direkt till akuten. Istället för VAB, borde det finnas VAN - Vård av närstående och VAH - Vård av hunden. Såklart obetalt från jobbet men Försäkringskassan hade kunnat hoppa in en period. Det brukar inte pågå länge. Oftast blir man frisk inom 10 dagar.

Visste du t.ex. att du kan vara ledig från jobbet för att ta hand om dina vänner? Som närstående räknas medarbetarens familj och närmaste släkt men även andra som hen har nära relationer med, till exempel vänner eller grannar. Med vård menas att ge stöd till den som är sjuk som ett komplement till samhällets insatser. Vård kan också vara att uträtta ärenden, till exempel att handla mat och mediciner eller att följa med till läkare.

Det är precis vad jag gjorde men jag får inte vara ledig från jobbet för att det är inte livshotande sjukdom. Hur ska man veta det i förväg? Känns att regelverket borde ses över. Vad tycker du? Som lönekonsult ser jag otroligt många som vabbar, men vi andra då? Känns lite orättvist. Dock är det mycket som är orättvist i världen. 

Två Månadslöner

14 comments:

  1. Anonymous22 February

    Nja nu blandas väl lite äpplen och päron. Är man vuxen och sjuk (feber,förkylning osv) klarar man väl för tusan sig själv. Absolut det kan vara tufft osv men att ett vård/tillsynsbehov ska behövas på en febrig vuxen person låter löjligt. Ett sjukt barn är ju just ett barn och behöver således tillsyn mm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har då olika åsikter. Tänk om dina föräldrar som är 65+ som är svårt sjuka? Covid eller liknande? Klart man ska kunna vara ledig från jobbet.

      Delete
  2. Anonymous22 February

    Håller med ovanstående talare. Varför ska frun handla när hon är sjuk? Det kan väl du gott göra på väg hem från jobbet? Sedan dör man inte av att äta fil, mackor etc om man inte orkar laga ordentlig mat.

    Blanda inte in hundar i VAB-träsket! De må vara en kär familjemedlem men fortfarande så är det en HUND inte ett barn.

    Som du skrev livet är inte rättvist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. klart man kan, man kan också ha snorig barn på förskolan, varför ska man skicka hem barnet? När jag var liten gick jag till skolan även med feber vissa dagar och ingen skickade hem mig. Kanske det låter som Sovjet Ryssland men så var det då.

      Låter som att du inte har hund idag. De som äger husdjur förstår helt och hållet hur det är. Tänk om någon har hästar eller liknande som är väldigt sjuka? Klart man ska kunna lämna jobbet för att ta hand om sina djur.

      Delete
  3. Tjenare Två månadslöner.
    Har just hittat hit, kul med en ny blogg att läsa. Vad tror du om att utbyta blogglänkar? Jag lägger upp dig på min lista:)
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K
    https://kollpakontot.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Anonymous22 February

    Man får ju tänka på vad pengarna kommer ifrån också. Som du skriver så upplevs det ofta att många överutnyttjar VAB (om det så är de själva eller att förskolorna blivit striktare kring vem som får vistas där). Jag kan villigt erkänna att jag som skattebetalare inte är jättenöjd med det, men det är ju samtidigt för att andra ska kunna vara hemma med verkligt sjuka barn. Jag har däremot som skattebetalare inget intresse att betala för någon som är hemma för att dess sambo har en man cold eller har köpt ett husdjur - det är sånt man får förhandla sig till med sin arbetsgivare, kanske man kan jobba hemma någon dag etc? Tänk hur många som hade överutnyttjat det! I andra länder med mindre curlad population (ex. USA) existerar inte VAB eller ens föräldraledighet, knappt lagstadgad semester.

    Närståendepenning kan man få rätt till om man vårdar en SVÅRT sjuk anhörig, ofta efter läkarintyg. Det handlar om ex. folk som vårdas i livets slutskede i hemmet eller med avancerade sjukdomar på sjukhus. Inte någon som vill handla åt sin förkylda partner en vecka. Det ser jag som både en moralisk gärning från staten samt ett sätt att spara skattepengar via att reducera kostnader för ytterligare insatser från vård eller hemtjänst. Det är verkligen inte samma sak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Många dog efter covid sjukdom, tyvärr även en bekant till mig. Ingen vet vad vanlig sjukdom leder till.

      Delete
    2. Anonymous25 February

      Jo, men sannolikt inte utan att ha legat inne på sjukhus svårt sjuk i så fall. Vi kan inte ge bidrag till alla vars anhöriga är sjuka i minsta lilla grej några dagar här och där. Det är inte alls samma sak.

      Delete
  5. Hej,
    Närståendepenning använde en väninna till min morbror när han var döende i cancer. Man kan ta ut 100 dagar och man behöver inte vare släkt med den som är sjuk. Man kan också turas om och fördela dagarna bland närstående. Jag tycker att det är en jättefin och livsviktig policy. Så viktigt att de allra närmaste kan vara med en svårt sjuk person i livets slutskede.
    Ha en fin kväll och hoppas att frun mår bättre.
    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, det gör hon, det var ett tag sedan vi var sjuka, men nu mår vi bra. Hoppas ni är friska med!

      Delete
  6. Anonymous24 February

    Här håller jag inte med dig. Att vara hemma med vuxen tycker jag är fel, den tiden ens sambo jobbar får man klara sig själv, det går förbereda väl.

    Husdjur har du valt själv att köpa så det tycker jag inte någon annan ska behöva stå för. Vet att man även själv väljer att skaffa barn (oftast), men tycker inte de går att jämföra. Har själv häst, kor, hund och katt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. trots att du har djur vill du inte ha ledigt från jobbet när dom är sjuka?

      Delete
    2. Anonymous25 February

      Jo jag tar ledigt om det behövs men jag vill inte att det ska finnas ett vab-alternativ för djuren.

      Delete