Thursday, February 15, 2024

Ahold Delhaize höjer utdelningen



Ahold Delhaize är ett bolag jag föredrar framför Axfood. Ahold äger och driver en rad kända detaljhandelsvarumärken, inklusive Ahold-varumärken såsom Albert Heijn, Etos och Gall & Gall i Nederländerna, samt Delhaize-varumärken i Belgien och Luxemburg, inklusive Delhaize, AD Delhaize och Proxy Delhaize. Dessutom har koncernen etablerat sig på den amerikanska marknaden genom sina varumärken, såsom Food Lion, Hannaford, Stop & Shop, Giant och Peapod.

Under 2023 ökade försäljningen med 1,9%. Vinst per aktie landade på 2,54 euro. För 2024 förväntas det liknande vinst som 2023. Utdelning föreslås att höjas till 1,10 euro per aktie vilket är en höjning för 10e året i rad. Det är 4,8% högre än året innan. Utdelningen är bara 43% av vinsten. Utdelningen på 0,61 euro betalas ut i april och 0,49 euro i augusti.

Aktien gick upp ungefär 3% under rapportdagen men är fortfarande på billiga nivåer anser jag. En aktie kostar 27 euro och det ger en PE tal på 10,5. Ahold är mycket billigare än Orkla, Axfood och Unilever. 

Framöver tror jag att folk kommer inse hur bra detta bolag är och värdera upp den. År efter år är det bra resultat, stigande utdelning och aktieåterköp. 

Några av sakerna som lockade mig att börja investera i bolaget för ungefär 1 år sedan är bland annat låg värdering, riskspridning, annan valuta, stark historik och återköp av egna aktier. Lägger man ihop allt så är det en framgångsrecept på börsen. Att köpa fina bolag till billig pris gör att risken blir otroligt låg och potentialen att tjäna pengar i investeringen - hög. 

Ahold Delhaize står nu för ungefär 9% av min portfölj. Det är bland dom största innehav. Det betyder att jag tror starkt på bolaget, vision, framtiden, utvecklingen och ledningen. Jag har inte hittat bättre och billigare aktier inom livsmedel än. Det känns tryggt att mina pengar jobbar på en rätt plats.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous15 February

    Den historiska kursutvecklingen/avkastningen är ingen rolig läsning om vi jämför med Europris eller Axfood. Hur ser du på det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tittar på bolaget, utvecklingen i bolaget, vinsten, framtidsutsikter, potentialen, risken och liknande. Hur aktiekursen rör sig är mindre aktuellt. Jag ser undervärderad aktie som är värd ett köp. Sannolikheten är långt mycket högre att ahold kommer upp 20% kommande året än att axfood ska göra det.

      Delete
  2. Anonymous15 February

    Jag får höjningen av utdelningen till 1,85% när jag räknar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Använd inte Avanza, det visar ofta fel nyckeltal och pressmeddelanden är inte uppdaterade på över 1 år nu.

      Delete
    2. Anonymous22 February

      Utbetalningen 2023 var 1,08 och enligt vad du skriver ska den bli 1,10 i år. Det är en höjning med 1,85%. Rätta gärna mina siffror om de är fel.

      Delete
    3. Under 2022 betalades ut 1,05 euro per aktie.

      Management proposes a cash dividend of €1.10 for fiscal year 2023, which is a 4.8% increase compared to 2022, and in line with our dividend payout policy.

      Som sagt, använd inte avanza. Där ska man lägga ihop 2024 års utdelning med 2023 års utdelning. Allt är fel på Avanza, hela sidan för Ahold är bananas. Kolla istället på Ahold hemsida :)

      Delete