Friday, July 19, 2019

Nobia Q2 2019



Q2 var i linje med förväntningar, men visa positiva signaler och marknaden höjde kursen med hela +7,69% innan stängning.

Omsättningen gick upp från 3503 msek till 3751 msek.

Resultat efter skatt gick ner till 290 msek från tidigare 297 msek.

Nobia satsar hårt för förbättrad lönsamhet och ytterligare investeringar nu när det är oroligt kring Brexit och Handelskrig. 

Har haft Nobia i 6 kvartal och tyvärr var jag inte imponerad av företaget som aktieägare, inte heller kursen som gick ner från 70 kr när jag köpte till 54 kr dagen innan rapporten. Hela -22% under perioden, vilket är inget man vill ha lysandes i sin aktieportfölj när vissa andra företag presterar bra. Synd om dem som köpte för 100 kr, då är det nästan -50% på ett par år. Klart man fick lite utdelning emellan men ändå, minus är minus. 

Jag säljer aldrig mina aktier, men denna var undantag, jag lyckades få tillbaka mina investerade pengar och även lite plus för courtage kostnader och skatten som dras vid deklaration, så jag har inget innehav längre och har plus minus noll i vinst eller förlust, skönt. Så ska det vara. 

Nu ska jag avvakta marknaden lite då mycket är överprisat fortfarande och vänta på något bättre läge och spara lite till, till nästa nedgång.

Rekommendation: Sälj

No comments:

Post a Comment