Tuesday, July 16, 2019

Billerudkorsnäs Q2 2019



Mitt första innehav som jag har ägt sedan januari 2018. Det har varit både upp och nedgångar för att det är en cyklisk bolag. Även om det har svängt mycket så ligger jag plus och har plockat utdelning 2 gånger nu, så är rätt nöjd med resultatet. Utdelning kommer igen på hösten, då Billerud har bestämt att dela upp den i två utbetalningar detta året. 

Resultat bättre än förra året men kom inte upp till analytikerna förväntningar. Aktien rasar 8% på rapportdagen. Man ska inte glömma bort att riktkursen ligger runt 118 kr, så allt under 110 kr är en fynd enligt mig, då har man säkrat även för nedgången. Kursen idag på 113 kr. Personligen så avvaktar jag för att komma in så billigt som möjligt för att minimera riskerna. Billerud är mitt andra största innehav så jag har inte bråttom att fylla på.

Det som var mycket positivt är att Absolut och Carlsberg är intresserade för pappersflaskor som Billerud planerar lansera 2020, vilket närmar sig snabbt. Blir det en trend så vänder Billerud snabbt till 135-145 nivå. Annars går kursen sidled för det mesta, vilket är inte väldigt imponerande, men inte dåligt heller. I rapporten står det att Billerud har som mål att växa 3-4% per år vilket är bättre än inflation. Får man 3+% i utdelning så är det ännu bättre. 


Det finns mycket potential i Billerud som inte har kommit fram än, det tar nog tid att bygga den nya maskinen och få igång den till full kapacitet. Plastförbud dröjer och går framåt sakta men säkert. Tålamod, så blir denna investering riktigt bra på sikt, det är jag övertygad om.

Chefer på Billerud köpt 10,000 respektive 3000 aktier för 113 kr stycket under dagen.

No comments:

Post a Comment