Sunday, July 14, 2019

Investera

Den bästa investeringen är att investera i sig själv. Att köpa en bok, att gå en kurs, prenumerera ekonomi tidning, att gå en utbildning som leder till bra betald jobb, etc. Att lära sig från andra som har haft liknande resa är extremt värdefullt. Det är det jag gör. Mitt sätt är enkelt, jag sparar så mycket jag kan, lär mig mycket från grattis tidningar, böcker, poddar, youtube, facebook grupper och bloggar. Billigt, enkelt och väldigt effektivt. Nuförtiden behöver man inte spenderar massor med pengar för att lära sig grunderna. Allt är smidigt med hjälp av internet. 

När du känner att du är redo att investera i något annat än sig själv eller vill hoppa över investera i sig själv helt och hållet så kan du börja spara i Indexfonder Avanza (affiliate länk), det kostar inget att skapa en konto. Det finns mycket forskning som visar att det är den enklaste och minst tidskrävande investering som ger 7-8% per år i värdeökning. Procenten är snittet för senaste 20+ åren, vilket betyder att visa år kan gå bättre och vissa sämre. Hittills i år har vi en ökning på 17,75% på Avanza Zero aktiefond. 



Det som är bra med fonder är att fonden har många aktier i sig och om ett företag går dåligt i fonden, så påverkas inte kursen så mycket. Samma åt motsatt håll, om ett företag gör riktigt bra ifrån sig, så går inte heller kursen upp så mycket. En aktie är en del av företaget, så när du köper en fond som har många aktier i sig, så är du delägare i dessa företag. Samma sak med aktier, äger du aktier i ett bolag, så är du delägare och äger en del av företaget. Jag har lagt upp Avanza Zero för inspiration för att det är den enda fond på Avanza som är kostnadsfri. Alla andra fonder tar en mindre avgift.

Själv köpte jag aktier istället för att jag tycker det är roligare, att läsa rapporter om bolagen, att få utdelning (vinst från företaget) samt ibland lyckas man slå en fond med bra marginaler. Den bästa bolagen i min portfölj är upp 98% i år. Såklart finns det några som är under 17,75% i år. Man får välja om man vill köpa fond och spara regelbundet i den eller köpa aktier själv. Jag valde aktier och funderar på att ta in en fond i portföljen i framtiden. Varför ha bara den ena när man kan ha båda?

När man köper aktier själv kan man välja ut det finaste bolagen, köper man en fond med 100 olika aktier i den, så kommer såklart några dåliga aktier med eller några företag som man inte ens känner igen eller inte vill ha. Finns både fördelar och nackdelar med båda varianter.

Det viktigaste är att börja spara oavsett vilket. Ju tidigare man kommer in på börsen desto bättre (Börsen är en marknadsplats som blocket, där man kan köpa och sälja aktier, fonder och andra värdepapper från andra sparare). För att lyckas att få dina pengar växa, behöver man tid och alla säger hur fort tiden går. Vad bra, säger jag.


No comments:

Post a Comment