Saturday, July 27, 2019

Välkomnar SPP Aktiefond USA



Välkomnar den första fonden i min portfölj! Denna ska jag behålla oavsett väder i 6-7 år och om det går bra kommer jag att fortsätta investera i den efteråt. Jag valde denna fond framför andra är på grund av låg avgift och för att sprida lite riskerna i min portfölj, då jag hade bara svenska aktier innan. Det är viktigt att blanda stora samt små bolag i portföljen, blanda in olika branscher och till och med olika världsdelar. Det är även viktigt att välja vinnarna i portföljen och inte förhoppningsbolag eller vad som helst bara för riskspridningens skull. Fonden har levererar mellan 12-25% per år senaste 20 åren och kommer sannolikt att fortsätta det. Under perioden har vi även haft en stor börskrasch år 2008, men fonden återhämtade sig rätt snabbt om man är långsiktig. Det kan komma igen, men det gör inget då vi behåller den länge. Samt det blir billigare att köpa fonden när allt går ner, vilket är ännu bättre. Lite om fonden:

SPP Aktiefond USA är en indexnära aktiefond som försöker efterlikna utvecklingen i USA. I fonder ingår cirka 600 amerikanska bolag fördelade på olika branscher. Det som är bra med fonden är att den har en av de lägsta avgifter, vilket just nu är 0,22% per år. Antal ägare ökar stadigt till snart 60 000 och i fonder ingår de största bolagen i USA som Google, Apple, Microsoft, Facebook m.m.

Enligt min analys och portfölj, tycker jag denna fond är en perfekt tillägg för många år framåt. 


No comments:

Post a Comment